Recension Jaktliv: Höga förväntningar – okej produktion, mediokert innehåll

Jaktjournalens medarbetare och ivriga jaktfilmskonsument Robin Carlander har sett första avsnittet av Jaktliv, SVTs nya jaktserie. Förväntningarna var högt ställda, men infriades dessvärre inte.

Så släpptes då första avsnittet av SVTs nya jaktproduktion Jaktliv. Varande jaktfilmsnörd klickade jag, inte många minuter efter release, ivrigt igång första avsnittet på SVT Play. Det var nu längesen man såg en ny tv-produktion om jakt och förväntningarna var så klart högt ställda. Inledningsmusiken drar igång och spänningen stiger. Men föga förvånande är det första man får se en drönarbild över en vass, sedan klipps en hetsig röst in och sedan en smäll. Känns som man sett detta förut, hinner jag tänka innan en av programledarna, Peter Ekeström, gör entré med några högtravande meningar om vad han tycker är så speciellt med jakten. Att det ska behöva vara så väldigt märkvärdigt jämt. Som tur är kommer den andra programledaren, Evelina Åslund, snart till undsättning. Och tur är väl det. Hon lyfter nämligen detta avsnitt rejält med sin mera ödmjuka framtoning. Vi får därefter följa med på vildsvinsjakt med ställande hund. Tyvärr är det mycket vass och tät skog i rutan och sällan något vildsvin. Det blixtrar till lite när en gråhund skäller på en brungris som lagt sig att trycka i en rishög och när Evelina får skjuta ett annat ungt vildsvin. Trevliga sekvenser även om man inte heller då ser mer än konturerna av vildsvinen. I övrigt tycker jag alltså att innehållet lämnar mycket att önska och att det finns många betydligt bättre youtube-produktioner, tråkigt nog. Inget nytänkande och heller inget innehåll som får mig att haja till. Slätstruket, helt enkelt. Vi får hoppas att nästa avsnitt är bättre.

Robin Carlander