Krönika: Max Burgers skapar skenhelig allians med Djurens Rätt

MAX tar Djurens Rätt i handen och lanserar en vegansk meny.Jag föredrar ändå mina idealister rabiata och mina kapitalister hjärtlösa, skriver chefredaktör Daniel Sanchez.

”100% Veganskt” – det är Djurens Rätts märkning av livsmedel som de tycker är godkända att äta. Då får man inte äta: ”Alla produkter som är gjorda av eller direkt härrör från flercelliga organismer som klassificeras i riket Metazoa, det vill säga alla typer av djur.” Där har ni en definition som får en att ana inre konflikter inom Djurens Rätt. Metazoa är alltså flercelliga djur.

”Vi hjälper dig och miljön – men det kostar”

För många år sedan kikade jag i Naturskyddsföreningens bokslut och insåg att deras märkning Bra Miljöval var en ganska lukrativ affär. Jag trodde såklart att Bra Miljöval var för att konsumenter som du och jag skulle slippa lusläsa det finstilta – någon med kunskap hade redan gjort det åt oss. Men den goda saken visade sig komma med en licenskostnad. Enligt bokslutet för 2017 hade Bra Miljöval gett en årlig licensintäkt på 14 miljoner till Naturskyddsföreningen. Tydligen kan man köpa sin väg till himlen.

Upp är ned och ned är upp

I nästa vecka ska hamburgerkedjan MAX lansera sin veganska meny. Nätet svämmar över av kampanjer kring detta. Djurens Rätt publicerade en glossy bild på några milkshakes med en text i stil med: ”Tagga en kompis som är sugen på helvegansk milkshake från Max Burgers.” Max Burgers var länkat så att ingen skulle missa att inlägget var resultatet av kohandel mellan marknadsavdelningarna. Jag föredrar ändå mina idealister rabiata och mina kapitalister hjärtlösa. Men nu lever vi alltså Underlandet. Där goda kvinnostyrda, ideella organisationer som Djurens Rätt, skattebefriat och med ett aktiekapital på 46 miljoner, nu prånglar ut licenser till en hamburgerrestaurang – som ju per definition egentligen borde vara deras motsvarighet till Sauron själv. Hur många koburgare säljer ni egentligen för varje vegansk milkshake,

Årets stelaste samarbetsbild?

Det finns en annan reklambild där Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt (Alltså: den som ska ha in den skattefria degen till Sveriges godaste ideella förening) skålar i vegansk milkshake med Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, som enligt en Aftonbladetartikel från 2015 drar in ungefär 800.000 om dagen genom sin koncern. Rubriken blev så överarbetad den bara kan bli när två marknadsavdelningar från olika bolag måste samarbeta. ”Max lyfter fram sitt gröna sortiment med veganmärkning från Djurens Rätt.” Alla ska med. Jag undrar hur snacket gick sekunderna innan bilden togs. ”Bit ihop så drar vi två stora stark till lunch och toppar med en klar. Sen nämner vi aldrig detta igen.”

Samma gamla floskler

I pressmeddelandet angående samarbetet kan man läsa: – Djurens Rätts veganmärkning gör att du som konsument slipper lusläsa innehållsförteckningar och ingredienslistor, det har vi redan gjort åt dig, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. Jag känner igen den där formuleringen… Det finns inga officiella siffror över vad det här jippot drar in för Djurens Rätt. Jag är självklart inte medlem och för min del får de gärna öppna en gelatinfabrik driven av barnarbetare i Bangladesh. Själva grundtanken att odlade grödor inte kostar några djurliv, förlåt metazoa! är så naiv att man tar sig för pannan. Max Burgers får också svina på hur de vill. Men ska min hamburgerrestaurang vara så skenhelig att de sponsrar en jakthatande organisation som Djurens Rätt får de annonsera någon annanstans.

Rabiat fristående jakttidning

Vi använder oss av ett komplicerat annonssystem på Jaktjournalen.se. Genom algoritmiska upphandlingar matas vår sida med annonser som vi inte kan förhandsgranska. En annonsör, som genom Google handlat annonsplats på vår sida, är Max Burgers. Jag har nu gjort allt i min makt för att blockera dessa annonser. Men det kan ta lite tid innan det går igenom tekniskt. Vi har inga skattefria 46 miljoner på kontot, men jag är hellre en rabiat fristående jakttidning än en idealist i fårakläder.

Daniel Sanchez Chefredaktör 0300-306 21