Mikael Jägare och Thomas Ekberg, fotograferade för 30 år sedan när de började göra jaktfilmer. Nu satsar duon på poddradio. Foto: Privat och Gettyimages, montage

Cirkeln sluts för Ekberg och Jägare

Thomas Ekberg och Mikael Jägare lägger tillfälligt kameran åt sidan och startar ett jaktprogram i poddradio. Jaktjournalen har fått höra det första avsnittet som kommer ut nästa vecka.

"}}

– Programmet kommer att kunna höras på Spotify, Acast och ”där poddar finns”, som man brukar säga. Det är flera olika kanaler, säger Mikael Jägare.

Man får höra hur det startade med att Thomas Ekberg, som på 1980-talet hade jobb på P4 Örebro och ett våldsamt jaktintresse, gick till kanalledningen och frågade om han inte fick göra ett jaktprogram.

Jo visst, var svaret. Han var mer sugen att jaga än fånga ljud med bandspelaren men återvände i alla fall till radiostationen med flera timmar oklippt material.

– Det här får ni redigera, sa Ekberg till kollegorna.

Det slutade med att programmet lades ned innan det ens lanserats.

Jeans och Cowboystövlar

Sedan föddes grunden till det som kom att bli känt som jaktfilmerna Dianas Stigar. På Mediaverkstaden i Örebro fanns en yngling i 20-årsåldern som hette Mikael Jägare och påstods vara duktig på att filma.

Passande namn, tyckte Ekberg och sökte upp honom. Den unge filmaren anlände till de första fältuppdragen i jeans och cowboystövlar och skrämde vilt när han pekade och pratade högt på passet.

– Jag var en stadskille och visste ingenting om jakt, säger Mikael Jägare.

Och så åkte man runt och raggade sponsorer. Det var bilföretag som lånade ut en bil, någon sponsor som försåg dem med en ålderdomlig och jättestor mobiltelefon. Ekberg ringde hela tiden, bara för att det var kul, och med en samtalskostnad på sju kronor i minuten blev det brutala räkningar.

Utkonkurrerade av ”väder”

TV4 beslutade köpa in deras produktioner till sina regionala stationer. Sedan började Ekberg och Jägare saluföra sina filmer i Vildmarksnytt och Jaktjournalen, och så åkte man runt på jaktmässor och sålde VHS-kassetter.

Flera gånger var man nära att sluta avtal med SVT. Men det slutade alltid i antiklimax – som att SVT istället valde att satsa på Trafikmagasinet och ”väder”.

– Man skulle ha program som berörde alla och det gjorde till exempel ”väder”, säger Mikael Jägare och skrattar.

Men i TV4 på riksplanet har duon gjort många program. Och de har sett till att aldrig sälja rättigheterna till materialet. Det finns i dag att se gratis på Dianasstigar.se.

Och till veckan som kommer man alltså in i en ny era och debuterar som poddradiopratare.

– Vi kommer inte dra oss för att vara kontroversiella, lovar Mikael Jägare.