Viktor Blomqvists paket med gevärspipa och ljuddämpare har varit föresvunnet i snart två månader hos Postnord. Foto: Privat

Viktors ljuddämpare och pipa försvunna hos Postnord – nekas ersättning

Viktor Blomqvist skickade en gevärspipa och en ljuddämpare till en kille i Luleå. Paketet kom aldrig fram och är fortfarande, efter snart två månader, försvunnet. Postnord nekar Viktor ersättning – han får själv stå för kostnaden på 17 000 kronor.

Det var i januari som Viktor fick kontakt med lulejägaren Mats Liljebo. Båda har Blaser R8 och var sugna på att byta kalibrar. – Han ville ha kraftigare grejer till älgjakten och jag en lite mer allroundpipa. Så vi gjorde ett slängbyte på pipor och ljuddämpare, berättar Viktor. Mats Liljebos paket kom fram som det skulle och Viktor fick sin nya ljuddämpare och en pipa i kalibern .308 Winchester. Men Viktors försändelse kom aldrig fram.

Adresslappen hade lossnat

Paketen skickades den 27 januari och fortfarande är paketet med ljuddämpare och pipa försvunnet. – Jag ringde ICA nära i Bomhus där jag lämnat in paketet. De svarade att de hittat adresslappen till mitt paket på golvet. Den hade lossnat från paketet, berättar Viktor. Han har haft åtskilliga kontakter med Postnord och uppmanades att göra en reklamation. Det har han gjort och beskedet från Postnord är att han nekas ersättning, eftersom vapendelar inte får sändas i vanliga paket. – Jag kände inte till det, utan förväntades gå in på deras hemsida och ladda ned en pdf-fil med villkoren. Jag är medveten om att jag gjort fel, men det känns som om Postnord inte engagerar sig och letar rätt på paketet. Det är för djävligt, säger Viktor. Han kommer att tvingas köpa en ny pipa och ljuddämpare, vilket är en affär på 17 000 kronor. – Jag har meddelat Mats Liljebo att jag står för det här. Jag lämnade in en förlustanmälan till polisen, som de ändrade till en anmälan om stöld, säger Viktor.

Säkerhetschefen svarar

Alexis Larsson är säkerhetschef på Postnord och han förklarar varför företaget nekar Viktor ersättning. – Han har skickat vapendelar med tjänsten ”Paket”och det strider mot våra villkor. Vapendelar måste skickas med tjänsten ”Värde”, säger Alexis Larsson.

Hur kan ni tappa bort ett paket? – Vi hanterar en halv miljon paketförsändelser per dag. Om adresslappen fallit av vet vi inte vem som ska ha paketet. Då har vi rutiner för hur adresslöst gods ska hanteras och det är förmodligen den vägen paketet senare kommer att dyka upp, svarar Alexis Larsson.

Mikael Moilanen mikael.moilanen@jaktjournalen.se 070 – 744 18 21