Seved Wiklund, ägare av Fritid och Vildmark i Piteå, anser att Klarnas agerande slår mot hela jägarkåren. Foto: Privat

Klarna stoppar avtal med jaktbutik – ”oetisk handel”

Piteå (JJ) Finansieringsföretaget Klarna har sagt upp avtalet med jaktföretaget Fritid och Vildmark. – Vi har frågat varför och fått svaret att vi bedriver oetisk handel, säger chefen Seved Wiklund.

Beskedet kom som en blixt från klar himmel på Fritid och Vildmark. Kunder som handlar i butiken i Piteå får inte längre finansiera sina köp genom kredit hos Klarna. – Vi fick besked från Klarna att det kommit till deras kännedom att vi säljer vapen. När vi skrev och frågade om det fick har vi fått svaret att det är oetiskt, säger Seved Wiklund.

Vill inte kommentera

När Jaktjournalen ringer Klarna hävdar växeltelefonisten att hon inte har något telefonnummer till den handläggare som Fritid och Vildmark haft mejlkorrespondans med. Vi kopplas till säljavdelningen och där svarar först en kvinna. När hon får klart för sig vad ärendet gäller hämtar hon en kollega. Det visar sig vara den handläggare som Fritid och Vildmark haft kontakt med. Men han vill inte kommentera saken överhuvudtaget utan hänvisar till Klarnas PR-avdelning. Dit måste man mejla.

”Inga riktiga svar”

– Då förstår du lite grann hur vi upplever situationen. Vi får heller inga riktiga svar på vad som hänt. Det enda vi vet är att avtalet med Klarna är uppsagt och att vi anses som oetiska eftersom vi säljer vapen, säger Seved Wiklund. Nu står hans jaktbutik utan finansieringsmöjligheter för kunderna. – Vi jobbar för fullt med att hitta en annan samarbetspartner men det är ett helt system som måste ändras, så det går inte på en dag, säger Seved Wiklund.

”Slår mot jägarkåren”

Fritid och Vildmark startades 1989 i blygsam skala i en friggebod 13 kilometer utanför Piteå. Idag har man en 1 500 kvadratmeter stor butik i Piteå och driver näthandel och tillhör Jaguar-gruppen. – Vi står ju under polisens och andra myndigheters kontroll och följer lagar och bestämmelser. Jag kan inte anse att det är oetiskt att handla med jaktvapen. Klarna har varit en trygg och bra samarbetspartner, men det här slår ju emot hela jägarkåren som sysslar med laglig jakt, säger Seved Wiklund.

Klarna svarar

Stockholm (JJ) Klarnas kommunikationsavdelning svarar Jaktjournalen i ett mejl och förklarar hur företagets regler ser ut. Johan Gustafsson på Klarna skriver: ”Hej Mikael, Vi kan inte kommentera våra avtal med enskilda handlare. Men jag ska försöka förklara vad som gäller generellt sett när det kommer till försäljning av jaktvapen. Klarna erbjuder tre olika typer av betalningslösningar, faktura, delbetalning eller kortbetalning. För att hantera kortbetalningsprocessen använder vi oss av underleverantörer/samarbetspartners och det är bland dessa det finns en policy om att inte sälja vapen. Vi kan därför helt enkelt inte erbjuda vår kortbetalningslösning om butiken säljer vapen. Klarna har däremot inget principiellt emot försäljning av fiske- eller jaktutrustning och därför erbjuder vi våra två andra betalningslösningar – faktura och delbetalning – till de handlare som vill och uppfyller kraven. Hoppas det gav lite klarhet. Bästa hälsningar, Johan”

Utredning

Seved Wiklund berättar att han också fått mejl på torsdagsmorgonen från Klarna. – Nu skriver de eftersom de blir ifrågasatta. Beskedet är att de ska utreda om vi kan godkännas som affärspartner. Men det tar två till tre veckor och under den tiden kan inte våra kunder inte finansiera sina köp, säger Seved Wiklund.

Mikael Moilanen mikael.moilanen@jaktjournalen.se 070 – 744 18 21