#jaktprofilen: @swedishvenatrix tjänar 16 000 i månaden på att vara influencer

Jaktintresset på sociala medier är enormt och med åren har några konton vuxit sig riktigt stora. Men vilka är egentligen dessa inflytelserika personer bakom instagramkontona. Jaktjournalen tar pulsen på Sveriges #jaktprofiler.

Konto: @swedishvenatrix

Namn: Ulrika Karlsson-Arne

Ålder: 46

Haft jaktkonto sedan: 2014

Följare på olika plattformar: ca 26 000 totalt

Jagat sedan: 2001

Arbetstid på kontot/vecka: 20-25 tim

Vad är roligast med att vara en jaktinfluencer?

– Att få inspirera fler till att vistas i skog och mark, få upp ögonen för viltkött och den sunda livsstil jakt medför.

Vad är typiska inlägg på ditt konto?

– Eftersom jag jagar minst tre dagar i veckan, året om, så är det mycket jakt. Mestadels bilder från skogen, jag på pass, nedlagt byte, tillvaratagning, jaktvänner, hundar, viltmat och jaktresor.

Vilka råd har du till andra som vill få många följare?

– Att skapa bra och trovärdigt innehåll, text och bild, våga låta det ta lite tid. I gengäld får du rätt följare som faktiskt bryr sig om och har frågor och dialog, inte bara likes och tummen upp i kommentarerna hela tiden… Och viktigast, svara på alla DM och messenger, det är att vårda sina följare, en slags kundkontakt.

Vad är målsättningen med kontot? Vad vill du berätta?

– Jag driver sociala medier istället för en blogg, det är svårt att hinna med båda. Mitt mål är att få ökad acceptans för jakt, visa på varför viltvård och jakt behövs. Stärka kvinnliga jägare och nå den yngre generationen. Hur vi jägare utför jobb som eftersök och viltvård som är oerhört viktigt. Och nå följare i hela världen och stolt berätta om vår fina jakt i Sverige.

Vad har självporträtten för betydelse?

–Det blir oftast, vare sig man gillar det eller ej, fler likes på selfies och självporträtt. Då kan man ta till det när man har ett extra viktigt budskap man vill nå ut med. Jag har ofta genomarbetade texter och innehåll från dagens jakt eller skytteträning. Jag vill hellre visa vänner, hundar och skog.

Hur mycket tid lägger du själv ner på att spana in andra konton på Instagram? Vilka är dina favoriter?

–Självklart spanar jag och läser vettigt innehåll, ungefär 2-3 tim per dag. Några favoritkonton är @nordicaoutdoors och @hunting_iceland

Hur mycket pengar tjänar du på kontot? Eller blir du ersatt med utrustning och prylar?

–Jag tar betalt för samarbeten och några företag köper reklamplats. Det blir ca 16 000 kr per månad. Gratisprylar får man inte ta emot om man inte skattar för det. Det är tyvärr många som inte vet om det. Där kan jag råda dem att bli medlemmar i Influencers of Sweden och få hjälp. Jag sitter med i styrelsen där sedan ett år tillbaka. Men eftersom jag nu ska börja jobba med marknadsföring och kommunikation på Svenska Jägareförbundet så kommer jag avsluta dom flesta samarbeten och driva mitt konto på fritiden utan reklam. Men nej, jag kommer inte sluta jaga och inspirera.

Har ett tips på ett jaktkonto du tycker vi borde uppmärksamma hör av dig till redaktionen@jaktjournalen.se

 

ANNONS ▼
ANNONS ▼
AKTUELLT

Ny vargflytt i Sverige kan bli aktuellt

Sedan 2011 har vargar flyttats sex gånger i Sverige. Nu kan det åter bli aktuellt. DNA-analys visar nämligen att tre invandrade vargar med finsk-ryskt DNA har rört sig i renskötselområden i Norrbottens län nu under hösten.

Här – en utbildning för dig som vill jobba med viltförvaltning

Sedan ett par år finns det yrkeshögskoleutbildning för den som vill arbeta med jakt- och viltförvaltningsfrågor. Det kan vara som egenföretagare eller som vilthandläggare i en kommun eller på någon myndighet. Utbildningen är på heltid 2,5 år, genomförs på distans och heter Viltförvaltare med fördjupning ekosystemtjänster.
ANNONS ▼

Annonser