Carl Kvaldén, Sebastian Fridsjö-Hillbom och facebookgruppen Älgjakt, har dragit in cirka 20 000 kronor till Barncancerfonden i år, med väggkalendern Älgjakt.Foto: Tomas Niklasson/privat/privat

Älgkalender drog in 20 000 till Barncancerfonden

I en facebookgrupp om älgjakt hölls en bildtävling bland medlemmarna. Det blev starten till en kalender där överskottet går till Barncancerfonden. För fjärde året i rad har älgjägarna skänkt pengar till forskning.

"}}

Facebookgruppen Älgjakt har cirka 25.000 medlemmar och samlar älgjägare från norr till söder.

Carl Kvaldén och Sebastian Fridsjö-Hillbom är moderatorer i gruppen och de som initialt knäckte idén att göra gruppmedlemmarnas bilder till en kalender.

– När vi hade bildtävlingen ville vi se bilder från älgjakten. Bilderna skulle visa vördnad mot djur, jakt och jägare, och vi fick in de mest fantastiska bilder, säger Carl Kvaldén.

Det var för fyra år sedan. Sedan dess har gruppen gjort en kalender varje år och de sista för år 2022 såldes så sent som i dagarna.

– För 2022 har Barncancerfonden fått in 20.592 kronor för att vara exakt. Tack vare att folk köper kalendern och hänger upp i sina hem. Vi har köpare från hela Sverige, men också i England, Danmark och Finland, säger Carl Kvaldén.

Mot beställning

Gruppen samarbetar med ett bolag som trycker kalendern på beställning och skickar direkt till slutkund. Arbetet med att samla in beställningar, står däremot Carl och Sebastian för.

– För 2022 handlar det om 420 kalendrar, det är ett nytt rekord! Säljandet drog igång lite sent, men det var många som ville ha och hade missat, så vi fick trycka några hundra till som gick ut i dagarna, säger Carl Kvaldén.

Foto: Tomas Niklasson

För 2022, finns det alltså inga kalendrar kvar att köpa.