Rätt älgdragare gör jakten både säkrare och trevligare

En stor del av den produktutveckling som gjorts av älgdragare och tillbehör har diskuterats fram av jägare. Tillverkare har tagit åt sig av önskemålen och förbättrat dessa maskiner som är oumbärliga när tunga älgar ska transporteras över stock och sten. Här presenterar vi två rena älgdragare och en ATV som blivit mycket populär bland jägarna.
Med rätt älgdragare får du fram älgarna på ett säkert och effektivt sätt. Foto: Per Jonson

Med rätt älgdragare får du fram älgarna på ett säkert och effektivt sätt. Foto: Per Jonson

Årligen fälls nära 100 000 älgar i landet, de flesta under några få höstveckor. Det innebär att transportbehovet av älgarna är stort när de ska köras fram till bilväg. Det ska vara både säkert och ”enkelt” när flera hundra kilo älgkropp ska transporteras och ibland sker i det i väldigt besvärlig terräng som verkligen sätter prov på maskiner och förare.

Därför är det viktigt att ni väger in jaktmarkens terrängbeskaffenhet när ni väljer maskin. Markägarna uppskattar också att jaktlagen använder en älgdragare som på ett smidigt sätt kan köra ut de fällda älgarna utan att skada skogen.

Järnhästen Flex under test på Jaktjournalens älgjakt i Ströms Vattudal. Foto: Per Jonson

Järnhästen Flex under test på Jaktjournalens älgjakt i Ströms Vattudal. Foto: Per Jonson

Järnhästen Flex – kraftpaket med många tillbehör

Lennartsfors AB i Värmland har sedan början av 80-talet tillverkat Järnhästen för både transport av fällda älgar och skogsbruk, allt utifrån olika tillbehör.

Så sent som 2015 lanserade man Järnhästen Flex med ett brett tillbehörsprogram för just transport av älg. Jaktjournalen testade maskinen under en veckas älgjakt i Ströms Vattudal. En tuff utmaning med stora älgar och besvärlig terräng.

Värdefull motorvinsch

Flexmaskinen visade sig snabbt vara ett riktigt kraftpaket som dessutom var utrustad med en motorvinsch. Dragkapaciteten på hela ett ton räddade oss ur flera svåra situationer i mycket brant terräng.

En motorvinsch är också värdefull om du jagar själv eller bara med en kompis.

Testmaskinen var även utrustad med den nya vikbara flakvagnen som sitter fast i ett justerbart tillbehörsfäste. En smart funktion som gör att du kan justera läget på vagnen. I kraftigt kuperad terräng kan du låta vagnen bli längre. I till exempel tät skog kan man dra upp vagnen så att ekipaget blir smidigare.

Sex älgar

Den nya Flexmaskinen är försedd med bredare och kraftfullare drivband än tidigare modeller. Heavy Duty-banden har en inre drivning och extra stora klackar som ger mycket bra fäste både på barmark och frusen snö.

Vid en av de sex älgar vi körde ut drabbades vi dock av en bandkrängning när en vuxen älg var lastad. Men med rätt verktyg var det enkelt avklarat då vi helt sonika kunde vicka maskinen med hjälp av motorvinschen.

I efterhand visade det sig att banden inte var slutjusterade vid fabriken, ett moment som nu är åtgärdat.

Mycket besvärlig terräng

Vår jaktmark i Ströms Vattudal kan tveklöst benämnas som mycket besvärlig när det gäller att transportera stora älgar. Den är både brant och stenig.

En av älgarna fälldes i en brant sluttning på norra sidan av Strömberget. Till råga på eländet låg den dessutom inne i en tät ungskog.

Ganska snabbt insåg vi att älgvagnen hindrade Flexmaskinens smidighet. Därför kopplade vi helt sonika av vagnen och körde fram mot älgen. Slutligen sade terrängen stopp, det gick inte att komma längre. Enda lösningen hade varit en helikopter. Men nu kunde vi vända Flexmaskinen på en ”femöring” och med hjälp av den kraftfulla vinschen drog vi fram älgen till bättre terräng där vi kunde lasta den på vagnen.

Sedan var själva framkörningen en barnlek och en halvtimme senare var hela ekipaget lastat på släpvagnen.

Brett tillbehörsprogram

En av de stora fördelarna med Järnhästen Flex är det breda tillbehörsprogrammet där du faktiskt kan anpassa maskinen utifrån terrängegenskaperna.

Vi hade föredragit det traditionella älgflaket, med den nya älgbågen som gör att du kan dra upp älgen ordentligt med huvudet över motorn. Med monterat motorskyddet slipper du också att blod kan droppa ned på motorn.

Fördelen är att man då får tyngden på maskinen och då är det inte mycket som stoppar den. Med vagnen flyttas tyngdpunkten bakåt i branter och du får inte samma tyngd på banden varför det kan slira i kraftigt kuperad terräng.

I tillbehörsprogrammet finns även en löstagbar och laddningsbar ledbelysning med en brinntid på cirka fem timmar.

Praktiskt när älgen ska köras fram i mörker och när du är framme vid älgen kan du ta loss lampan och få bästa tänkbara belysning vid lastning.

Sammanfattning

Järnhästen Flex är en mycket driftsäker och kraftfull älgdragare som är enkel att köra. Den är utrustad med Hondamotorer i två storlekar, 13 eller 9 Hk (vi testade maskinen med motor på 9 Hk). Väljer man dessutom den motordrivna vinschen klarar man det mesta. Alternativet är en stark handvinsch med förstärkt fäste, dragkraften är cirka 500 kg.

Järnhästen Flex

  • Motor: Honda fyrtakt 9 hk/13 hk.
  • Uppfällbar styrspak så att man kan åka på maskinen.
  • Fram/back.
  • Handbroms.
  • Steglös variatordrift.
  • Diffspärr.
  • Hasplåt.
  • Heavy Duty band med invändig drivning.
  • Flyttbart tillbehörsfäste, mekaniskt eller hydrauliskt.
  • Lastförmåga 1 ton.
  • Dragförmåga 900 kp.
  • Hastighet 7 km/h.
  • Bredd 1080 mm.
  • Höjd i transportläge 1120 mm.
  • Längd 1780 mm.
  • Vikt 350­-486 kg.
  • Färg svart eller grön.
  • Pris i grundutförande: 104 900 kr.

Tillbehör/Option:

  • Älgflak: 10 800 kr.
  • Älgbåge: 3 490 kr.
  • Motorskydd: 890 kr.
  • Vikbar älgvagn: 16 300 kr.
  • Älgvagn: 14 300 kr.
  • Motorvinsch: 21 000 kr.
  • Löstagbar led-belysning: 3 900 kr.
  • Handvinsch Heavy Duty: 2 495 kr.
  • Skyddsöverdrag: 2 495 kr.
  • Servicekit: 1 195/1 395 kr.
Polaris Sportsman 6x6 är ett förstaval hos de ATV-trogna jägarna. Bigg Boss driver på sex hjul och lastar över 350 kg på flaket. Med en boggievagn är man välutrustad. Tänk på att vapen ska vara oladdat vid transport och övriga regler ska följas.

Polaris Sportsman 6×6 är ett förstaval hos de ATV-trogna jägarna. Bigg Boss driver på sex hjul och lastar över 350 kg på flaket. Med en boggievagn är man välutrustad. Tänk på att vapen ska vara oladdat vid transport och övriga regler ska följas.

Polaris Sportsman 6×6 570 EPS

Bland de jägare som föredrar att transportera fällda älgar med ATV har Polaris Sportsman 6×6 570 EPS blivit en favorit genom åren.  Big Boss, som den också kallas, klarar de flesta uppdrag i tuff terräng.

Kompletterad med en boggievagn går även långa transporter snabbt.

Bigg Boss är känd för sina fina terrängegenskaper, både för att den är sexhjulsdriven, men också tack vare en individuell bakvagnsupphängning med 29,2 cm fjädringsväg och fina 29,2 cm i markfrigång.

Maskinen är utrustad med en 44 hästars ProStar 570-motor med dubbla överliggande kamaxlar och elektronisk insprutning. Ett riktigt kraftpaket med andra ord.

Bak finns ett väl tilltaget lastflak med maxlast på hela 362 kg. Fram finns en integrerad förvaringsbox på 25,5 liter. Väljer man till en lastrack får man en lastkapacitet på ytterligare 40,8 kg.

Utrustar man dessutom maskinen med vinschar både fram och bak har man en älgdragare med imponerande pondus.

Polaris Sportsman 6×6 570 EPS

  • Motortyp: 1-cyl 4-takt DOCH, 567 cc.
  • Bränslesystem: EFI.
  • Växel: Automatisk PVT.
  • Drivlina: Hi Perf Close Ratio 6WD/4WD
  • Kylning: Vätskekyld.
  • Bromsar: Hydrauliska skivbromsar.
  • Parkeringsbroms: Parkeringsläge växellåda, låsbar handbroms.
  • Dimension däck fram: 26×8-12 Carlisle PXT-e. Bak 26 x 11-12 Carlisle PXT-e.
  • Fälgar: Stål.
  • Flakmått (längd, bredd, höjd): 965 mm, 991 mm, 203 mm.
  • Maxlast fram/bak: 40,8 kg/362,8 kg
  • Tankvolym: 25,5 lit.
  • Markfrigång: 292 mm.
  • Torrvikt: 489 kg.
  • Max släpvagnsvikt: 680 kg.
  • Registreringsalternativ: T3A och T3B.
  • Pris från: 116 900 exkl moms.

Kontakt: www.polarissverige.com

Vagn PL400:

Boggievagn PL400 har ett varmgalvaniserat flak med en försänkt flakbotten i mitten av vagnen, detta för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt.

Med dubbla baklemmar väljer man enkelt om en eller två skall användas. Med lastvikt på 1 200 kg och en tilt med gaskolv på flaket blir det en mångsidig vagn. Älgramp, vinschstolpe och större hjul är några av tillbehören som finns. 2 års garanti.

  • Vikt: 283 kg.
  • Max last: 1 200 kg.
  • Flaklängd: 2 250 mm.
  • Flakbredd: 1 220 mm.
  • Totalbredd: 1 360 mm.
  • Totallängd: 3 400 mm.
  • Totalhöjd: 920 mm.
  • Hjul: 22-11×8”.
  • Från mark till flakbotten 400 mm.
  • Lastvolym:1 m.
  • Lastarea 2,7 m2.
  • Pris: 14 620 kr.
Älgtracken har varit populär hos älgjägarna i 40 år.

Älgtracken har varit populär hos älgjägarna i 40 år.

Älgtrack pålitlig och uppskattad

Ända sedan slutet av 1970-talet har den populära Älgtracken tillverkats för nordens älgjägare. I stort sett har den varit oförändrad sedan premiären med mindre förbättringar. Redan från start hittade man ett bra koncept med en slitstark och tålig maskin. Men nu funderar man på hur man ska kunna göra den ändå bättre. För drygt ett halvår sedan blev det ny ägare.

– Just nu har vi moderniserat tillverkningen, med bland annat laserskärning. Men vi funderar också på vad vi kan förbättra, men just för dagen kan jag inte säga vad det är, berättar nye ägaren Christofer Karlsson.

Älgtracken drivs med ett band och körs via en styrspak som får maskinen att svänga via två hjul.

Älgtrack

  • Längd: (styre nedfällt/uppfällt) 3300 mm/2 370 mm.
  • Höjd: (styre nedfällt/uppfällt) 700 mm/1 450 mm.
  • Bredd: 1 180 mm.
  • Vikt: 190 kg.
  • Motor: Honda GX 270 1 cyl, 4-takt 270 cc med belysningsspole.
  • Motorstyrka: 5,3 hk.
  • Tändsystem: Transistor.
  • Manuell start: Ja.
  • Bränsletank: 3,5 l.
  • Bränsleåtgång: 0,5-1 lit/h.
  • Växellåda: 5 växlar framåt, 1 back.
  • Variator comet: Ja.
  • Drivband: 380×2 900 mm.
  • Hjul: 6,00×9, lufttryck 2,5 kg.
  • Vinsch: Manuell, 500 kg.
  • Broms: Skivbroms.
  • Färg: Orange.
  • Pris: 57 000 kr exklusive moms.

Kontakt: E-post; christofer.kac@gmail.com

 Holger Nilsson

ANNONS ▼
ANNONS ▼
AKTUELLT

Vargvalp konstaterad i Sjundareviret

Länsstyrelsen i Södermanlands län har fått en bild på en vargvalp i Sjundareviret och kan därför bekräfta att föryngring ägt rum, något som de tidigare förväntat sig men inte kunnat konstatera.

Ledare: Tio år av misslyckad vargförvaltning

Det må vara tioårsjubileum av Sveriges nya rovdjurspolitik, men jag ser ingen anledning att fira något. Kvar är bara bevisen för att beslutsfattare inte bryr sig om oss jägare, skriver chefredaktör Daniel Sachez.

Terroriserande älgar skjutna

Under två månaders tid har en älgko med två kalvar satt skräck i Lerumsborna. Två hundar har sparkats ihjäl och folk har blivit skadade och jagade. Nu har älgarna skjutits.

Bilden visar en gammal skottskada, menar SVA

Bilden från obduktionen visar det som SVA:s personal menar är en gammal skottskada på Älvkarlebyvargen. Veterinärerna håller för sannolikt att det är en kula som gått igenom nedre delen av buken på vargtiken.

Ny skjutbiograf i Skaraborg

Nu slipper jägare i Skaraborg resa långt för att uppleva rolig skytteträning mot rörliga mål på så kallad skjutbiograf. Ett stenkast från Hornborgasjön har nämligen Bosgården byggt en anläggning.

Länsstyrelsen Kalmar svarar på kritiken om lojakten

Svenska Jägareförbundet i Kalmar län riktar skarp kritik mot den knappa tilldelningen i vinterns licensjakt på lodjur. Länsstyrelsens vilthandläggare, Mattias Persson, svarar här skriftligt på kritiken och förklarar hur länsstyrelsen resonerat.
ANNONS ▼

Annonser