Interjaktbutiker går över till Jaktia

Göteborg (JJ) Jaktia utökar samarbetet med flera ledande butiker från den konkurrerande kedjan Interjakt som går över till Jaktias franchisekedja.

  JG Jakt i Göteborg och Kjells Vapen & Sport i Sjöbo är först ut att byta skylt och istället inleda ett djupare samarbete med Jaktia. De två Interjaktbutiker är några av landets ledande vapenhandlare och drivs i Göteborg av Andreas Bondesson /Christian Berndtsson och i Sjöbo av Berth-Ola Jönsson. -Det här känns som en mycket bra lösning, säger Jaktias VD Lars Martinsson. -Historiken kring butikerna, dess starka position inom vapenhandeln och det nya samarbetet med några av Sveriges ledande jaktbutiker gör att vi ytterligare befäster vår ställning i branschen. -Det känns extra kul att stärka vår position just här, eftersom det finns ett mycket stort intresse för jakt i båda dessa områden, speciellt i samband med vildsvinsjaktens kraftiga ökning både i Skåne och Västra Götaland. – Vi attraheras av Jaktias franchisekoncept där Jaktia bistår med ett flertal olika konceptlösningar, säger Christian Berndtsson delägare till JG Jakt. -Det känns riktigt bra att kunna erbjuda ett ännu bredare sortiment och snabbare leveranser, vilket kommer stärka vår position i den tuffa konkurrensen tillägger Andreas Bondesson som är den andre delägaren i JG Jakt Sävedalen. – Vi känner oss trygga i vårt val och ser fram emot det nya arbetet med Jaktias centrala butikssupport och samarbetet mellan butikerna. Den gemenskap som finns inom Jaktiagruppen kommer att stärka och underlätta för oss i våra kommande satsningar kommenterar Berth-Ola Jönsson VD för Kjells Vapen & Sport i Sjöbo. Lars Martinsson VD för Jaktiakedjan poängterar att båda butikerna kommer att drivas vidare med samma personal och fina kundfokus som tidigare men få ytterligare central butiksupport för att underlätta butiksdriften runt It, inköp och logistik. Hård konkurrens Det är hård konkurrens i outdoorbranschen, och konkurrensen hårdnar när allt fler aktörer ger sig in i branschen. – Det råder en överetablering av små jakt-, fiske- och outdoorbutiker och de som inte tillhör någon etablerad kedja kommer att få svårt att överleva, säger Lars. Jaktias VD Lars Martinsson är förvånad att så många nya aktörer, bland annat flera stora sportkedjor, ger sig in i jakt och vapen marknaden. – Det råder redan tidigare en mördande konkurrens, säger han. Jaktia, som är en fackhandelskedja som specialiserat sig på jakt, sportfiske, fritid och outdooraktiviteter har den senaste tiden satsat på expansion. Hittills i år har man öppnat fyra butiker och har i dagsläget drygt 30 butiker runt om i landet. Senast i raden öppnade Jaktia Jönköping som ägs och drivs av Christian Larsson, fd marknadsdirektör på Interjakt. Mål 50 butiker Målet är att kedjan ska bestå av ca 50 butiker år 2015. För Jaktia är de främsta konkurrensmedlen service och kunskap. – Vi slåss inte med priset, utan vår affärsidé är att ha hundra procent supernöjda kunder, säger Lars Martinsson. Branschens kunder är märkesmedvetna, enligt Lars Martinsson. – Vi märker bland annat att det kommer en helt ny generation av jägarexamenselever som vill ha det bästa. De har ett helt annat köpbeteende än tidigare generationer, säger han. – Våra kunder kan och vet överlag mycket om produkterna och vi jobbar med de starkaste varumärkena i varje segment, satsar på att ha märkesledare nummer ett och två på hyllorna i butikerna. Jaktias 30 butiker omsätter drygt 200 miljoner kronor. – Det är en styrka för oss att vara en kedja. Det finns en ganska stor del jakt- och fiskebutiker som tidigare inte varit organiserade och jag tror att de kan få det tufft. – Är du för liten och inte hör till någon kedja kan det vara svårt att överleva i den hårdnande konkurrensen, det gäller att dra nytta av varandra och kunna ta del av stordriftsfördelarna säger Lars Martinsson.