Avdelningen för samarbeten vill inte ha med jägare att göra. Foto: Per Jonson

Stor klädaktör nobbade jägare

Revolution Race, det populära klädmärket som många jägare använder, nekade i ett mejl samarbete med jakthundklubb eftersom de inte ville ha med jägare att göra. Nu dementerar företaget att de skulle ha en ”djurskyddspolicy” mot jakt och jägare.

"}}

Det var när Tysk jaktterrierklubb sökte sponsorer inför en större provhelg i Skåne, som de tog kontakt med klädföretaget som tillverkar friluftskläder och är populärt bland jägare i Sverige.

Hundklubben skriver i sitt mejl att de uppmärksammat att jägare som brukar vara konservativa i val av jaktkläder verkar gilla klädmärket och att det därför kanske är en bra grej att synas i sammanhang som provhelgen där de både ska arrangeras jaktprov och hållas utställning.

Influencer team

Kundtjänst på Revolution Race hänvisade hundklubben till sitt Influencer team och de svarar i ett mejl att det inte kommer bli aktuellt med något samarbete eller någon sponsring.

Så här skriver de i mejlet till representanten för rasklubben.

”Tyvärr kan vi inte inleda ett samarbete för att vi tycker att djuren har samma rättigheter till vår planet som vi har och det reflekteras i vår djurskyddspolicy därför gör vi inte samarbeten med jägare”

Revolution Race börsintroducerades tidigare i år och företaget värderades då till 8,5 miljarder kronor.

Den kände MMA-idrottaren Alexander Gustafsson som är en passionerad jägare hanteras annorlunda än Tysk jaktterrierklubb.

Till saken hör också att bland företagets influencers återfinns den svenska MMA-stjärnan Alexander ”The Mauler” Gustafsson. Han är helt öppen med sitt stora jaktintresse och intervjuades kring detta senast i oktober i år i Svenska Dagbladet.

Kontraproduktivt

Daniel Ligné, riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet blir förvånad när han hör att företaget inte ville samarbeta med jägare.

– Det är lite konstigt. Vi är väl en av deras målgrupper. Jag har själv ett par byxor från dem. I Sverige är i dag också acceptensen för jakt väldigt hög, hela 89 procent enligt senaste undersökningen från 2019.

Även Erica von Essen på Stockholms Universitet och Lara Tickle på Sveriges Lantbruksuniversitet, som driver ett projekt tillsammans om jaktetik, blir lite överraskade när de får höra om företagets beslut.

– Det är tveksamt huruvida företag som säljer friluftsutstyrsel vinner på att distansera sig från jakt, då deras konsumentbas förmodligen utgörs till en betydande del av jägare. Det blir som att ”bite the hand that feeds you”. Gör man sådana ställningstaganden för att vinna lojalitet hos, eller nya kunder, bland icke-jagande friluftsmänniskor, vandrare och campare bör man nog inse att det finns en ganska stark acceptans för jakt bland dessa människor, liksom bland allmänheten, säger Erica von Essen.

Laura Tickle pekar också på företags allt mer explicita hållbarhetsinriktning i marknadsföring och profilering i dag.

– Just nu pågår det en hållbarhetsvåg inom konsumtionsindustrin och modebranschen får särskilt mycket kritik angående föroreningar, arbetsvillkor och djurförhållning från organisationer samt influensers på sociala medier.

– Jakt, fiske och aktivt brukande av naturen kommer lite i skymundan i reklambilderna, som uppvisar en estetik kring orörd natur där man utövar en ’icke-konsumptiv’ rekreation: vandrar, campar, bara ”är” i naturen. Det är möjligt att flera företag vill hålla sig på den icke-konsumptiva sidan. Det är förstås inte en indelning som uppriktigt reflekterar verkligheten, då jaktens viltvård kan vara mer hållbar än en campingplats och en vandringsled, säger hon.

Backar

Med anledning av Revolutions Races mejl till representanten för Tysk Jaktterrierklubb och företagets användning av jaktprofilen Alexander ”The Mauler” Gustafsson, har Jaktjournalen sökt företaget för en kommentar. Strax innan publiceringen återkopplade Sanel Mezbur, varumärkesansvarig på företaget.

Han menar att mejlet från Collab, Influencer team aldrig borde skickats till tysk jaktterrierklubb.

– Det är inget vi som företag står bakom. Det är en enskild medarbetares som råkat ge ett eget svar och sannolikt blandat ihop våra policys.

Sanel Mezbur berättar att RR, precis som Jaktjournalen uppmärksammat, har samarbete med jägare som exempelvis Alexander Gustafsson.

– Däremot försöker vi vara varsamma med bilder på döda djur, säger han.

Sanel Mezbur menar att RR som företag är en i expansiv fas och nyanställer mycket personal.

– Det sitter 13 personer på vår collab-avdelning och vi svarar alltid personligen på alla förfrågningar om samarbeten eller sponsorskap. VI är inte felfria. Jag ska se till att hundklubben kontaktas igen.

– Som företag värnar vi om djur och det syns mycket i våra kampanjer. Det är hundar och hästar exempelvis. Däremot har vi ingen policy om att vi är emot jakt, tvärt om, vi jobbar delvis aktivt med den målgruppen.