Recension: Ny björnjaktsfilm med Boström & Co – Sevärt som alltid

Nu var det ett tag sen Bearplay, med Jonas Lännbjer och Rasmus Boström i spetsen, producerade en långfilm med björnjakt. Men så lagom till Elmia Game Fair släpptes den första delen av deras helt nya, och tre avsnitt långa Svensk björnjakt nr 5. Första tredjedelen gav helt klart mersmak.

Det är nu många år sedan vi såg Rasmus i björnskogen för första gången. Den gången var filmmaterialet näst intill revolutionerande och många var vi jägare som inspirerades av hans framgångar. Sedan dess har många andra aktörer också försökt slå sig in som filmmakare med just björnjakt som huvudingrediens. Vissa har lyckats bra, andra sämre. Dock vill jag mena att Rasmus nog ändå fortfarande är vår mest omtyckta och kunniga björnjaktprofil, ja kanske till och med jaktprofil oavsett gebit.

Ödmjukt sätt

På sitt vanliga, ödmjuka sätt berättar Rasmus även denna gång om sina tankar kring allt från jaktsätt och utrustning till hans hundar. Vi får också följa med på ett antal spännande sekvenser. Och visst, det finns snyggare filmer och material med bättre bildkvalitet, men det är inget som stör då innehållet är så pass bra. Med bra redigering ser man till att hålla nerv vid de olika jaktsituationerna samtidigt som man ger rejält med plats åt informativa delar. Vilket i vart fall jag uppskattar. En kavalkad av skottsekvenser utan någon som helst berättelse kan lika gärna kvitta för mig. Så ett stort plus där. Om jag nu ska gnälla lite så är det väl på musiken. Det blir lite väl mycket house-festival kanske. Klart står dock att denna första del är mycket sevärd och att jag otåligt väntar på resten av materialet.

Robin Carlander