Agria gör helt om och meddelar nu att de betalar Johan Lindhs veterinärräkning för eftersökshunden Millie. Johan är glad och häpen. Foto: Privat, montage

Agria kovänder och betalar Johans veterinärräkning – ”tack, Jaktjournalen”

Försäkringsbolaget Agria ändrar sig nu om eftersöksjägaren Johan Lindhs veterinärräkning. Agria meddelar att de betalar veterinärkostnaderna för Johans hund, som skadades under trafikeftersök åt polisen i Västerbotten.– Tack, Jaktjournalen, säger Johan Lindh.

I måndags berättade han i en debattartikel i Jaktjournalen om veterinärräkningen på 8.000 kronor som Agria nekade att betala. Detta trots att eftersökshundar är kollektivt försäkrade via Jägareförbundet.

Basset fauve de bretagnen, Millie, blödde ur munnen och haltade efter att ha hamnat i tumult med det trafikskadade rådjur som eftersöktes.

Johans debattartikel fick stor spridning och kommenterades flitigt på Facebook.

På tisdagen följde Jaktjournalen upp med en nyhetsartikel, där ansvarig polis i Västerbotten och Jägareförbundets samordnare för eftersök kommenterade.

Både polisman Joacim Lundqvists och Jägareförbundets Jesper Einarsson beklagar Johans situation. De tycker att Agria ska betala.

På onsdagsförmiddagen sökte Jaktjournalen kommentarer från Agria. De mejlade till redaktionen och ville ha frågorna skriftligt. Frågorna skickades före lunch.

Men på onsdagseftermiddagen vände hela frågan. I ett mejl till Johan Lindh meddelar Agria att Johans veterinärräkning kommer att betalas.

Agrias kovändning

Agrias tjänsteman skriver till Johan:

”Hej!
Jag kontaktar dig med anledning av din skadeanmälan avseende trafikeftersöksförsäkringen.

Du har tidigare haft en dialog med min medarbetare XX därför kontaktar jag dig via mail för att återkoppla på din senaste skrivelse.
Vi har tagit del av alla handlingar tillhörande ärendet och kommer betala ut ersättning i enlighet med din begäran. En sista kompletterande fråga, hade Freja (namn från uppfödaren, reds anmärkning) skyddsväst på sig vid eftersöket? I så fall om den är inköpt de senaste fem åren kan självrisken elimineras och full ersättning för skadan utgå. Om ett kvitto på en sådan väst finns kan du skicka en kopia till mig på kvittot.

Dina övriga synpunkter på hur ärendet hanteras tar vi till oss och tar med oss framåt i vårt förbättringsarbete.

Ha en fortsatt fin dag”, skriver XX*, teamchef och specialist och support hos Agrias affärsområde sällskapsdjur till Johan Lindh.

Teamchefen bekräftar för Jaktjournalen att bolaget ändrat sig om Johans veterinärräkning.

– Men jag kan inte kommentera enskilda ärenden, säger hon.

Glad och häpen

Johan Lindh är glad men också häpen över Agrias agerande.

– Ibland behövs det tydligen att en tidning tar upp fallet, för att det ska bli ändring. Tack, Jaktjournalen, säger Johan Lindh.

*enskild medarbetare på Agria har valt att inte ha med sitt namn i artikeln.