5 tips för dig som ska jaga älg!

Kungsbacka (JJ) På måndag ställer tusentals jägare i södra Sverige väckarklockan lite extra tidigt. Det är nämligen dags för älgjaktspremiär. Riksjaktsvårdskonsulentens tips gör premiären extra bra.

Arkivfoto: Per Jonson

Daniel Ligné, riksjaktsvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet ser precis som många andra sydsvenska jägare fram emot måndagens premiär, även om han tjuvstartade älgjakten redan i september i Norrland. För att jakten ska bli extra lyckad har Daniel fem tips till er som ska ut och jaga.

1. Tänk säkerhet

Se till att alla vet vad som gäller och sitter där de ska och inte lämnar pass. Jag får varje år hantera incidenter och olyckor under älgjakten och de beror nästan alltid på att folk är där de inte ska vara eller att man fuskat med kulfånget.

2. Dela med dig av din upplevelse

Ös ut bilder och filmer på vår fantastiska älgjakt! Men, tänk på att när du lagt ut dem får du inte vara med att försvara och förklara dem – de kan ta vägen var som helst i cyberspace. Det vi jägare tar för givet är inte alltid självklart i allmänhetens ögon. Se till att vi sprider en schysst bild av jakten.

3. Använd ny teknik med förnuft

Moderna hundpejlar ger fantastiska möjligheter att förhindra hunden från att komma ut på vägar eller försvinna i vargmarker. Men, vi lockas ibland att använda tekniken för att genskjuta eller snabbt komma in på gångståndet. När vi vrider på nyckeln i bilen är jakten avslutad för den såten?

4. Öva skyttet

Skjut några extra övningsskott nu i helgen. Varför inte en tävling inom jaktlaget? Vi vet att de som skjutit mer än 50 övningsskott senaste året (oavsett med vilket vapen) skadeskjuter mycket mindre. Så damma av luftgeväret och utmana jaktkamraterna.

5. Bjud på älgkött

Bjud grannarna, arbetskamraterna eller ungarnas lärare på en bit älgkött. Vi vet att har man ätit viltkött senaste året så är man till nästan 100 procent positivt inställd till jakt. Dra ditt strå till stacken och bidra till att vi får fortsätta jaga i världens mest jaktpositiva land. Gillar svenskarna jakt kommer vi att få fortsätta jaga på det sätt vi vill – med frihet under ansvar.

Finnspets räddade familjen ur brinnande hus

Natten till 20 mars brann Per-Östens och Anns hus ner utanför Norsjö, i Västerbotten. Branden startade vi fyratiden och det var finnspetsen Louise som väckte familjen, och kanske räddade livet på dem.

Dovviltstammen runt Kinnekulle fördubblad på tio år

Trots stort engagemang lyckades inte jägarna runt Kinnekulle i Skaraborg att fälla de 1 400 djur de hade som målsättning i år. Stammen har nära fördubblats på tio år.  – Vi har ansträngt oss för att nå vår målsättning, säger Wilhelm Klingspor, ordförande i Hjortkommittén som förvaltar dovviltet i området.

Vill skyddsjaga rådjur

Ytterligare en fastighetsägare på Gotland anser skogsskadorna så pass omfattande att denne nu ansöker om skyddsjakt på rådjur. Totalt har nu tre skogsägare ansökt om skyddsjakt.