Jaktnyheter

Oklar framtid för Big Game

Gustaf Ryding är ansvarig utgivare för Big Game, som inte skickat ut några tidningar till prenumeranterna i sedan i mars.
Det är oklart hur framtiden blir för Jaktmagasinet Big Game, som inte skickat ut några tidningar till sina prenumeranter sedan i mars. – Covid-19 har stoppat våra reportageresor. Vi sitter i en jäkla rävsax, säger ansvarige utgivaren Gustaf Ryding.
Jaktmagasinet Big Game gavs ut första gången 2014 av Egmont Publishing men övertogs 2017 av Johan Lund. För ett år sedan sålde han tidningen vidare till Jakt är jakt, som gjort sig kända bland annat för jaktfilmer på Youtube. Gustaf Ryding blev ansvarig utgivare. Big Game har profilerat sig med jaktreportage från utlandet.

Nödrop från redaktionen

Vid jul 2019 gick tidningen ut med ett upprop till människor om att rädda utgivningen genom att teckna prenumerationer. Nu undrar människor, bland annat på Big Games facebooksida, var de utlovade tidningarna tog vägen. 1.050 personer betalade prenumerationsavgiften på 349 kronor efter nödropet från tidningsledningen. – Vi har varit dåliga att kommunicera det här, men covid-19 satte stopp för tryckningen. Tryckerierna drabbades också och de var rädda för att gå i konkurs. Vi skickade ut tidningen digitalt till sammanlagt cirka 4.000 personer, gamla prenumeranter som bara fick två nummer året innan och de 1.050 nya prenumeranterna. berättar Gustaf Ryding.

Inställda reportage

Coronapandemin satte också stopp för alla reportageresor som redaktionen planerat. Det var exempelvis krokodiljakt i Afrika och reportage om en falkenerare i Tyskland, som ställts in på grund av reseförbudet. – Vi har inga reportage i lager. Alternativet skulle vara att köpa in jaktreportage från utlandet och göra svenska reportage, men det är inte inriktningen för Big Game, säger Gustaf Ryding. Han uppger att man betalat tillbaka pengar för annonser som sålts. Ännu så länge har inte prenumeranterna fått tillbaka några pengar.

Beklagar

Gustaf Ryding säger att första numret kostade drygt 450.000 kronor att producera och att det kom in 366.000 kronor från 1.050 prenumeranter. – Vi sitter i en jäkla rävsax och kommer att ta beslut om framtiden nu i veckan. Ett alternativ är att vi lägger tidningen i malpåse på grund av covid-19. Då ska vi naturligtvis återkomma till alla prenumeranter och erbjuda dem något motsvarande eller pengar, eller en kombination. Ingen ska känna att de kastat sina pengar i sjön. Jag beklagar situationen, det här fanns inte i vår världsbild när vi tog över tidningen, säger Gustaf Ryding.
Mikael Moilanen mikael.moilanen@jaktjournalen.se 070 – 744 18 21