Bosse Fritzén fortsätter som marknadsansvarig även hos de nya svenska ägarna.

Tracker har fått svenska ägare

Åmotsfors (JJ) Finska hundpejlföretaget Tracker har fått svenska ägare och satsar nu hårt på att utveckla produkter och kundservice. Investmentbolaget Nalka har bildat koncernen Open Air Group som satsar på företag inom jaktsegmentet.

Tracker startades för mer än 40 år sedan i Finland och de senaste fem åren har Bosse Fritzén, Åmotfors, varit marknadsansvarig i Sverige och Norge. Även i den nya organisationen kommer han att sköta marknadsfrågorna. – Det känns verkligen kul, en riktig nystart där de nya ägarna tillsätter resurser för fortsatt utveckling av våra produkter.

Ny app i sommar

Redan i sommar kommer en rad nyheter att lanseras. – Vi kan erbjuda en mycket bättre produkt med bland annat ändå bättre kartor än tidigare, där fastighetskarta, terrängkarta och flygfoto ingår i hela landet. I juni släpper vi en nyutvecklad app för Ipone. – Dessutom har vi lagt mycket krut på att förenkla handhavandet. Vi har tagit fram Tracker Easy som innebär att sändaren är försedd med ett Sim-kort direkt vid köpet och att man sedan kommer igång med ett par enkla knapptryck. Tracker har också utvecklat funktionen för jaktprovsdomare. – Vad vi gör är helt enkelt att anpassa oss ändå bättre efter marknadens behov, säger Bosse Fritzén.

Sänker priserna

Några nya sändarhalsband kommer man inte att lansera i år. Däremot gör man Supramodellen i rosa version för att tilltala alla kvinnliga jägare. Och för att ytterligare ta ett grepp runt dessa användare arrangerar man också ett älghundsmästerskap för kvinnor i samarbete med Bergslagens Älghundklubb i november. – En kul grej, Tracker Lady blir ett mästerskap bara för kvinnliga hundförare där tio ekipage blir uttagna senare, berättar Bosse Fritzén. Inför hösten har man även daterat upp servrar för att klara stora trafikmängder när jägarna är som mest aktiva. Man har också infört 25 timmars gratis support på vardagar mellan klockan 08–12.00, med start den 1 augusti. – Vi kommer också att sänka priserna på våra produkter, med ökat antal användare kan vi satsa på både utveckling och bättre priser, säger Bosse Fritzén. I Jaktjournalen nummer 8/2018 kommer vi att presentera höstens utbud på alla pejlmodeller. Och senare under hösten kommer också handfasta tester.