Först problem med Klarna – nu Facebook

Piteå (JJ) Först var det Klarna som sade upp avtalet med jaktföretaget Fritid & Vildmark. Nu är det Facebook som stoppar deras inlägg. – Det är inte lätt att vara liten handlare, säger chefen Seved Wiklund.

Chefen för piteåföretaget Fritid & Vildmark, som får sina inlägg på Facebook raderade. Foto: Privat

Jaktjournalen berättade för drygt en månad sedan om jaktbutiken Fritid & Vildmark som finansieringsbolaget Klarna sade upp sitt avtal med. Läs artikeln här.

Plötsligt stod butikens internethandel stilla. Deras kunder fick inte längre finansiera sina köp via Klarna.

Det svar Seved Wiklund och hans personal fick var att affärsverksamheten hos Fritid & Vildmark ansågs oetisk eftersom butiken säljer vapen.

Nu har det problemet löst sig.

– Vi jobbar med Svea Ekonomi och de erbjuder samma tjänster till ett billigare pris. Men hela historien gjorde att vi tappade en månads försäljning, berättar Seved Wiklund.

Facebook raderar inlägg

Företaget har dock problem även med Facebook, som raderar butikens inlägg.

– De kan ligga kvar någon dag eller två, sedan tas de bort. Vi får inga svar på varför, berättar Seved Wiklund.

Han gjorde exempelvis en presentation av sin personal i ett facebookinlägg. Helt plötsligt raderades inlägget. Samma sak hände med ett inlägg om Fars dag.

Seved Wiklund misstänker att det i grunden handlar om samma problem som med Klarna, att Fritid och Vildmark säljer vapen.

– Vi har mejlat till Facebook men vi får inga svar. Det är inte lätt att vara en liten handlare utan en stor finansiär bakom sig. Och ändå handlar det om en verksamhet som helt helt laglig och noggrant kontrollerad av myndigheterna, konstaterar Seved Wiklund.

Jaktjournalen har försökt hitta kontaktuppgifter till Facebook, för att få en kommentar till varför Fritid & Vildmarks inlägg raderas.

Mikael Moilanen
mikael.moilanen@jaktjournalen.se
070 – 744 18 21
ANNONS ▼
ANNONS ▼
AKTUELLT
ANNONS ▼

Annonser