Hårkorset

Ängslighet och modern jaktfientlighet

Instagram censurerade bilden på grund av innehållet. Facebook och Youtube gör liknande ingrepp.
Jaktjournalen finns ju som bekant inte bara som en papperstidning. Vi har också en hemsida och profiler på de sociala medieplattformarna Facebook och Instagram. För en tid sedan uppmärksammades redaktionen på en märklig skogsfågel som några grabbar fällt i Norrbotten.

Olämpligt bildinnehåll

Intresset bland våra läsare var också stort och många gissade hej vilt i kommentarsfälten på sociala medier. För att nå ut till fler med nyheten valde vi att sponsra inlägget med blygsamma hundralappen. Men då sa Facebook ifrån. Bilden på en död skogsfågel var tydligen för magstark. För att nyheten skulle ta sig igenom marknadsföringskraven skulle den inte vara kränkande, våldsam eller sensationslysten. För mig var den ingetdera, bara en bild på en död fågel som tydligt visade hur den såg ut så folk kunde klura på arttillhörighet. Det intressanta och dessutom provocerande i denna kråksång var att jag ville marknadsföra inlägget för Jaktjournalens följare, alltså jägare. Som om dessa skulle bli beklämda över bildens innehåll. Skärpning! Facebook styr allt mer mediernas möjlighet till bevakning och sakta men säkert lägger de en blöt filt över det fria ordet. Det är en skrämmande utveckling, även om man skulle kunna rycka på axlarna över just detta exempel.

Krutgumman provocerade

Det skulle dock bara dröja dagar från fågelincidenten innan jag åter uppmärksammades på sociala mediers ängslighet. Ingrid Ludwig, en 79-årig krutgumma från Strömsund, lyckades i oktober fälla en 20-taggars älgtjur. Stora älgtjurar är alltid spännande och när de dessutom fälls av en ”grand old lady” måste man ju bara uppmärksamma detta. Sagt och gjort. Vi publicerade bilden på vår Instragramprofil. Ingrid sitter där nöjd och glad med den enorma horntrofén framför sig. Som ett brev på posten väljer då Instagram att censurera bilden på grund av dess känsliga innehåll. Instagramanvändarna varnas för bildinnehållet innan de kan klicka sig fram för att se bilden på den stora tjuren och lyckliga skytten.

Klarnahistorien

Som om inte det detta var nog visade det sig också i höstas att finansbolaget Klarna som sköter kundbetalningar åt företag dragit in tjänsten för en jakt- och vapenbutik i Norrbotten. Enligt en skrivelse till jaktföretaget stred de nämligen mot Klarnas etiska regler. När Klarna konfronterades med dessa uppgifter menade de dock att det fanns andra skäl, men skrivelsen kunde inte vara tydligare. Det är tydligen fel och omoraliskt att jaga.

Håll huvudet högt

Vi på Jaktjournalen har alltid drivits av målsättningen att visa hur jakt går till. Vi är inte rädda för att publicera bilder från jakt som bedrivs etiskt riktigt. Vi jägare fäller vilt. Det är inget konstigt. Det är till och med nödvändigt för att reglera våra viltstammar. Vi jägare är också talrika i detta land och har på så vis också makt att sätta ner foten när vi blir smutskastade och angripna för att vi ägnar oss åt en sysselsättning som är lika gammal som mänskligheten själv. Fortsätter den här utvecklingen är det ändå viktigare att vi går med huvudena högt. Vi på Jaktjournalen kommer aldrig vika oss för rabiata jaktmotståndare. Tillsammans är vi starka. Kom ihåg det. Skitjakt!