Erik Einarsson såg fram emot att få sig ett minne från bäverjakten, men trofén blir aldrig klar. Foto: Privat/Gettyimages

Väntat i flera år på sin trofé – får ingen kontakt med konservatorn

Erik Einarsson i Hofors sköt för tre år sedan en bäver på närmare 30 kilo. Den levererades till en konservator i sydöstra Sverige men fortfarande har Erik inte fått tillbaka trofén. Inte heller får han tag på konservatorn när han meljat eller ringer de nummer som finns angivna på hemsidan.

Det var under en bäverjakt tillsammans med kompisar från Sydsverige för tre år sedan som den stora bävern sköts. Även kamraterna sköt bävrar, och eftersom de bodde ganska nära en konservator bestämdes att de skulle ta med Eriks bäver och lämna in den tillsammans med sina. – Jag väntade och väntade men bävern blev aldrig klar. Jag hörde ingenting. Jag vet att det kan ta lång tid, men efter två år ringde jag och då sa konservatorn att han skulle börja med den inom två veckor. Sedan dess har jag inte hört något och han har inte svarat när jag försökt kontakta honom. Erik Einarsson har flera vänner som haft liknande erfarenheter från samma konservator och nu när han tröttnat och börjat höra av sig till andra jägare visar det sig att många delar hans historia. – Jag tycker det är dåligt. Kundbemötandet kunde vara bättre. Man vill ju få klara besked från början. Säger konservatorn att det kommer ta tre år eller mer kan man ju välja att lämna till någon annan.

Ridolycka orsaken

I ett mejl till Jaktjournalen ger konservatorn sin version till varför situationen ser ut som den gör. I fyra år har mannen lidit av ryggproblem, konstant huvudvärk och trötthetssyndrom till följd av en ridolycka. På grund av detta har han inte kunnat jobba som vanligt utan skickat skinn vidare till ett garveri i Ungern för beredning. De långa leveranstiderna är enligt konservatorn garveriet i Ungerns fel. I mejlet skriver han att han precis fått tillbaka skinn som skickades dit för tre år sedan. Enligt honom själv har han sedan 1979 aldrig haft ett klagomål eller en sen leverans. ”

Just nu så har vi kommit i kapp och ligger på 4-5 månaders leveranstid men med en del gamla sura ägg kvar från min sjukdomstid. Alla som mailar mig får ett svar och ett leveransdatum på det gamla som ligger kvar så jag skulle verkligen uppskatta om du ville be dom som hör av sig till dig att maila mig så löser vi allt

”, står det i mejlet.

Arbetsbördan ökar

Konservatorer i dag kan vara anslutna till branschorganisationen Sveriges zoologiska konservatorer. Det är också denna sammanslutning som genomför auktorisationsprov för konservatorer. Detta är ett rent kunskapsprov som visar att en konservator besitter yrkesskicklighet. Den konservatorn Erik anlitade har genomfört prov men är inte ansluten till organisationen. – Det är en riktigt duktig konservator och det är därför tråkigt när sånt här händer. Vi får ju dåligt rykte när någon missköter sig, säger Roland Börjesson, styrelseledamot i organisationen. Samtidigt berättar Roland Börjesson att arbetsbördan för konservatorer här i landet ökat ordentligt. – När jag började för 40 år sedan fanns 150 konservatorer i Sverige. I dag finns bara ett tjugotal. Samtidigt har antalet troféer som lämnas in ökat markant. Vi har mer än någonsin att göra, säger han. Enligt Roland Börjesson är det inte ovanligt med långa väntetider på djur som lämnats in till konservatorer. Han själv som är yrkesverksam i Västsverige kan ha leveranstider på flera år. Branschorganisationen har dock inga rekommendationer som konservatorer ska följa. – Vi kan tyvärr inte styra över sånt som hänt jägaren ni pratat med, säger Roland Börjesson.

Per Jonson per.jonson@jaktjournalen.se 073-820 33 15