Svenskt jaktföretag har högst kännedom i Europa

London (JJ) Den engelska jaktwebben Fieldsport Channel har nyligen gjort en undersökning bland 2 500 europeiska jägare för att bland annat ta reda på vilka jaktrelaterade varumärken de känner till. I topp kom ett Svenskt företag.

Härkila Kläder AB visade upp högst kännedom av alla jaktrelaterade varumärken.

Det företag inom jaktindustrin som har bäst kännedom i Europa är Härkila Kläder AB, från Sätila, enligt Fieldsport Channel, som ställt jaktrelaterade frågor till 2 500 jägare i Europa.

Härkila Kläder AB hade en kännedom på hela 86 procent. På 85 procent placerade sig Mitsubishi och John Deer.

Härkila Kläder har cirka 2 000 försäljningsställen i Europa.

– Kunde inte drömma om att kännedomen var så hög, vi har tidigare själva gjort en liknande undersökning som också visade hög kännedom. Men 86 procent är fantastiskt bra, säjer Kjell Lennartsson, Härkila Kläder AB.

– Kul att även de europeiska jägarna gillar våra kläder. Den Skandinaviska designen och funktionen verkar gå hem. De vet att vi jagar mycket och har bra funktion på våra kläder även i dåligt väder. Jag ser bland annat att vi säljer väldigt bra i Skottland där de också kan ha ett tufft klimat, berättar Lennartsson.

AKTUELLT

Kommun och polis oense om hotfull varg

Finland (JJ) Kommunstyrelsen i Vörå och polisen har kommit ihop sig om en närgången och hotfull varg. Polisen beslöt att den inte skulle avlivas och nu har kommunen JO-anmält polisen.

Ingrid 79 år fällde 20-taggare

Strömsund (JJ) Att åldern inte har någon betydelse är Ingrid Ludwig, 79 år, ett levande bevis på. I går fällde hon en riktig drömtjur på 20-taggar i Lillvikens Jaktlag, i norra Jämtland.

Det är den vikbara Tikkan polisen vill stoppa

Umeå (JJ) Andra vapen kan enkelt plockas isär och blir då kortare än Tikka T3 TAC A1. Men det är bössan med den vikbara kolven polisen vill stoppa. Nu ska saken upp i Kammarrätten och hittills har tvisten om Tobias Lindgrens licens kostat honom 74 000 kronor.

Annonser