Lyckas med spannmålsjakten – Robin Carlander tipsar

Jaktjournalens medarbetare Robin Carlander befinner sig i Östergötland där vildsvinen just nu kalasar i det begärliga vetet. Med lite förberedelser kan du som jägare öka sina odds till utdelning. Robin har flera tips på hur du lyckas bäst.

En rejäl galt! Utdelning efter en sömnlös natt i vetet. Foto: Privat

Tjena Robin! Får du någon sömn över huvud taget nu när det vankas spannmålsjakt?

– Haha, jodå. I dag har jag sovit ganska länge. Värre var det i går. Då blev det inte så många timmar.

Hur kommer det sig att du jagar vildsvin i spannmål nu?

– Jag har vänner här i Östergötland och här har vetet mognat mer än hemma i Västergötland. I slutet av mognadsprocessen blir det mer socker i vetet och då klarar inte vildsvinen av att motstå det. Då behöver man vara ute på kvällar, nätter och i gryning för att skydda grödorna.

Har du lyckats?

– Ja, det har blivit ett par stycken hittills och i går natt sköt jag en riktigt fin trofégalt. Den vägde drygt 120 kilo och betarna är väldigt fina. Om den håller medalj vet jag inte än eftersom jag inte kokat käkarna. Men det ser lovande ut.

Vilka vildsvin siktar du annars in dig på?

– Jag skjuter först och främst yngre vildsvin i grupp, men det ska vara matnyttigt vilt. Är det sugga med småkultingar ute kan man lika gärna skjuta ett skott i backen. Det brukar ha god effekt.

Är det inte svårt att se vildsvinen?

– Jo, man får ha tålamod och studera dem länge. Är veten i normalhöjd ser man ju inte de vildsvinen som är okej att skjuta. Endast de stora suggorna och galtarna syns över axen. Då får man utnyttja sprutspår, nedtrampade ytor eller områden med sämre tillväxt för att få ett bra skottillfälle.

Hur är du kittad?

– Jag använder min vanliga studsare i kaliber .270 Win. Sedan har jag monterat en ficklampa som jag kan lysa med. Den tänder jag dock inte förrän jag är inom skotthåll. Vissa vildsvin reagerar starkt på ljuset. Då har man inte mycket tid på sig efter att man tänt lampan. Jag använder också ett fyrbent stöd. Det är guld värt för att ta ett bra skott när man skjuter stående.

Använder du grönt ljus?

– Nej, faktiskt inte. Det gröna ljuset är bra, men jag tycker grönt ljus gör det svårt att urskilja färgen på vildsvinet och den är ju ett av flera kännetecken som kan avslöja om det rör sig om ett yngre skjutbart djur.

Hur ser de kommande veckorna ut?

– Det blir jakt de flesta nätterna. Först här några dagar till sedan hemma i Trollhättetrakten. Spannmålsjakten är riktigt rolig. Dessutom är vildsvinen ett fantastiskt matvilt.

Tänk på:

• En bra handkikare är guld värt

• Ha en mindre klövviltspulka redo. Det kan lätt bli väldigt svettigt annars.

• Använd skjutstöd

• Reka vetefälten dagtid så ser du om och var vildsvinen varit framme. De spottar ut axen efter att de sugit i sig sockriga mjölken.

Per Jonson
0300-30624
per.jonson@jaktjournalen.se