KRÖNIKA: Nybörjartur rakt in i björnskogen | Jaktjournalen
Senaste nytt:
Annons
2 månader sedan Björnjakt 2021
Josefine Julén, redaktör på Jaktjournalen ska på iväg på sitt livs första björnjakt. Foto: Emil Karlsson/GettyImages
KRÖNIKA: Nybörjartur rakt in i björnskogen

Björnjakten stundar med en rekordtilldelning på 501 björnar. Det är också ett stort antal jägare som på lördag ger sig ut med förhoppningen att få fälla en björn. Jag är en av alla dessa jägare – och anspänningen vibrerar som ett efterlängtat oväder.

Det här är mitt första jaktår. Jag är uppväxt med jakt men tog inte jägarexamen förrän i maj.

Men utöver jakt är jag uppväxt med hästar och det var ridsporten som tog största delen av min fritid. Sedan ska man arbeta också, vilket jag har gjort mycket och gärna. Men jag la ridstövlarna på hyllan och fler och fler timmar spenderades i skogen. Till slut gick det inte att hålla sig, det är klart att man ska fylla frysboxen på egen hand med det finaste skogen har att erbjuda.

Första viltet – 110 kilo

Jag har fått en drömstart. Den berömda nybörjarturen har varit med mig direkt. I somras fällde jag mitt första vilt, en vildsvinsgalt på 110 kilo.
En dag in på bockjakten ställde sig en stilig bock och visade bredsidan mot mitt pass, och sekunder senare rasade den i backen.

Däremot har det inte blivit någon räv eller grävling för mig ännu, trots envisa försök.

En drömstart på jakten. Första viltet blev ett vildsvin på 110 kilo, för Josefine.

Mot björnmarkerna

På akut jakt efter en ny tvättmaskin i somras efter att åskan knäckt vår, hamnade jag i Jönköping. Eftersom vitvaror är så satans tråkigt tröstade jag mig med ett besök i Jaktias butik. Jag slog till på ett par byxor (det är svårt att hitta bra jaktkläder när man är 160 centimeter lång) och handlade man för 1 000 kronor fick man lägga sitt namn i en låda med chansen att vinna en björnjakt. Ni fattar. Jag har vunnit en björnjakt.

På lördag är jag på plats i jämtländska Ströms Vattudal med sex andra jägare under ledning av Christian Larsson, VD för Jaktia Jönköping. Det är sinnebilden av skräckblandad förtjusning.

Hjälpsamma jägare

Min drömstart hade aldrig blivit av om det inte var för allt stöd och hjälp från erfarna jägare. Vem jag än pratat med har personen tagit sig tid att svara och förklara – visa och bjuda in. Jag har mött en ödmjuk jägarkår. Man är transparent när man anser sig sakna kunskap inom vissa områden. Få vill slå sig för bröstet och garderar sig oftast med ”men alla gör på sitt sätt” och ”det finns många som vet mer om det här”.

Inför stundande björnjakt får jag många välmenande råd. ”Vi vill inte skrämma upp dig, men…”
Det är lugnt, Jag var uppskrämd redan ifrån början. Jag ser inget fel i det och har tacksamt tagit emot allt som sagts. Det är en självklarhet att vi ska ha respekt för allt vilt och för vapen. Jag har övat skytte flitigt, gjort björnpasset, pratat med björnjägare, läst på och sett filmer. Mer kan jag inte göra innan min första björnjakt.

Gissningsvis blir min upplevelse inte som jaktfilmernas dramatik, med straight pull och skottavstånd på 20 meter i sly så högt att det förmodligen gått upp till min axel. Mina förhoppningar är till att börja med att få se en björn och ett fint hundarbete, och att hela jaktlaget får en riktigt fin jakt.

501 björnar får fällas. Visst hör ni av er till oss och berättar hur björnjakten går?