Erica von Essen hur människor påverkas av SVT:s Den stora älgvandringen.

Den stora älgvandringens tittare granskas vetenskapligt

Den stora älgvandringens tittare blir nu föremål för en vetenskaplig studie. Socialantropologen Erica von Essen vill ta reda på varför SVT-programmet blivit en sådan formidabel succé och hur TV-publiken påverkas.– Syftet är bland annat att försöka förstå varför folk tittar, vilka som tittar och hur, säger Erica von Essen som sitt treåriga projekt.

Sedan några år tillbaka sänder SVT dygnet runt varje vår och visar Den stora älgvandringen med kameror som riggats upp i trakterna av Kullberg i Västernorrland.

Programmet har blivit en succé som har bland annat lett till en facebookgrupp med över 50.000 medlemmar. Folk kommenterar, ägnar sig åt älgbingo, artbestämmer olika djur som kommer i bild och debatterar om allt möjligt.

Det handlar om ganska händelselös TV som skapat ett engagemang utan dess like.

Vilken påverkan

– Det är intressant att se vad är det som skapas i den här sociala media-gemenskapen kring Den stora älgvandringen. Och framförallt: Vad blir det för inverkan på människa-vilt-relationen och hur vi förstår naturen? frågar sig Erica von Essen.

Hon ser liknande TV-produktioner i andra delar av världen som skapats de senaste åren.

– Det finns bland annat Den stora isbjörnvandringen i Kanada och en massa livestreams från djurens hemliga liv. Jag tror att det handlar om många olika saker – som nostaligi för gamla landskap, och så känner människor kanske att de gör något meningsfullt när de deltar i livechattarna och lär sig om viltfrågor, säger Erica von Essen.

Hon menar att intresset för Den stora älgvandringen kan bottna i att människor känner sig mätta på den typ av naturfilm som skapas i stora och dyra produktioner.

”Tråkiga vardag”

– Där är allt väldigt storslaget och ihopredigerat med en annan typ av berättande om djurens storys. Det känns väl inte lika autentiskt som när man får se live och direkt från skogen och djuren mer i sin tråkiga vardag. Man får en mer realistiskt bild av djurens liv, säger Erica von Essen.

I en chatt skrev en tittare och undrade vad SVT:s personal gör om en älg håller på och drunknar.

– Folk blir verkligen engagerade – ”ska vi inte rädda dem?” Jag tror att människor lär sig efter ett tag, att det är en del av djurens naturliga liv, säger Erica von Essen.

Hon är docent i miljökommunikation och knuten till Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Projektet heter DigiWild och kommer också att inrymma en studie av Jägareförbundets plattform Viltbild, där jägare postar rapporter om viltspår, observationer, avskjutning och egna kamerabilder.

Fysiskt engagemang?

Projektet pågår i tre år och finansieras med medel från Viltvårdsfonden.

– Vi kommer att titta på Den stora älgvandringen tillsammans med tittare, studera livechatten och se om man pratar om heta frågor, som vargen, eller om det det som skrivs handlar om att ”naturen är fin”, säger Erica von Essen.

Har du någon teori om hur den här typen av TV-program påverkar människor?
Det är en öppen fråga. Vi ska ta reda på vad det blir för fysiska och materiella effekter av Den stora älgvandringen. Skapar programmet någon slags fysiskt engagemang eller är det bara ett digitalt streamande?

Erica von Essen vill veta om SVT-satsningen leder till folk söker sig ut i naturen, kanske som fågelskådare eller jägare.