Bättre ordning på jaktutrustningen i pickupen – bygg ett eget lådsystem

När allt var stuvat och klart i Roger C Åströms Toyota Hilux fanns det massor med oanvänd plats ovanför hundburarna. Det väckte idén om att tillverka ett lådsystem i ekonomimodell. Här tipsar han om hur du bygger egna förvaringslådor.

E

ftersom jag för tillfället har två jämthun­dar ansåg jag det inte vara nödvändigt att skaffa en stor kåpa med plats för många hundar. En film på Youtube av ”Third Coast Craftsman” fick tank­arna att övergå i handling när sonen, Arvid, tog på sig jobbet i sitt hobbysnickeri.

Stora delar av en lördag och en söndag ägnades sedan åt bygget. Med sylvass blyertspenna markerade Arvid, olika längder och mått på plywood och plankor som utgör ramen.

– Vi måste vara noga med måtten, annars finns det en stor risk att lådan blir skev och lådorna kärvar, påtalade Arvid och fick mig att förstå varför det var han som var arbetsledare och inte jag.

Så här gjorde vi:

Steg 1.

Bygget började med att noga mäta utrymmet, längd och bredd på Toyotans flak. Höjd är efter tycke och smak men vårt kriterium var att hundburarna skulle rymmas ovanpå.

Steg 2.

Arvid började med att såga till en 12 mm plywood som botten till lådsystemet. Vi kontrollerade att botten rymdes på flaket noga innan vi gick vidare.

Steg 3.

Efter det kapades 45×195 mm plankor till ramen som sedan limmades och skruva­des fast med 5,0×70 mm träskruv för sargen och spånskiveskruv i plywooden.

Steg 4.

När ramen var monterad placerade vi den på flaket för att se att det fanns tillräckligt med rum under de kommande lådorna för att glida ut lätt på baklämmen.

Steg 5.

För att få ett skydd mot väta behandlade vi allt trävirke med Osmo hårdvaxolja. Det finns mängder med olika ytbehandlingar, vanlig utomhusfärg är ett billigt alternativ.

Steg 6.

Ramen till första lådan tillverkades av plank som ursprungligen var 22×192 som sedan kapades ned till 22×174 för att rymmas på höj­den. Dessa skruvades fast på en 6 mm plywood som utgjorde lådbotten. Botten på ramen kläddes med remsor av Robalon, ett starkt plastmaterial med goda glidegen­ska­per för att lådan ska gå lätt in och ut. Vi fäste även små bitar av Robalon vid öppningarna på ramen för att få en bra styrning av lådan vid in och utdrag. Viktigt att inte glömma bort att minska lådan i förhållande till plastlisternas tjocklek både i bredd och höjd.

Steg 7.

Robalonremsorna skruvas fast i botten på ramen med träskruv, dimension 3,5×16 mm.

Steg 8.

Test av lådorna i bilen.

Steg 9.

Lådorna limmades och skruvades med träskruv 3,5 mm x 50 mm. Därefter klädde vi lådbottnarna med en tunn matta.

Steg 10.

Toppen på ramen gjorde vi sex mm längre än grundkonstruktionen för att passa mot den sex mm tjocka lådfronten som vi skru­vade fast på varje låda. Toppen klädde vi sedan med en matta från Jula som är avsedd för att skydda garagegolv från bildäcksdubbar. Lådfronterna fick sedan fjäderbelastade handtag inköpta på Clas Ohlson. Slutligen skruvade vi fast en aluminiumlist för att skydda den utsatta kanten ovanför lådorna på ramen.

Nöjd med resultatet

Hela projektet avslutades med att två hund­burar godkända för flygfrakt inköptes. Burarna hittade jag på nätet i Tyskland hos företaget Zooplus.de. Förvaringslådorna har efter ett par månaders användande visat sig rymma extremt mycket utrustning som man kan behöva under jakt.

Jag är väldigt belåten med hur bilen numera fungerar under jakt och fritid. Vill jag frakta större föremål kan jag enkelt ta bort hundburarna.

Är det bara en båtmotor eller liknande så skjuter jag hundburarna längst bak och lastar motorn framför. Normalt står burarna framme vid bakbalken och utrustningen lastas in bakom och på sidorna av burarna.

Vad som återstår inför sommaren är att montera en eller kanske två solcellsstyrda fläktar i taket för att få en rejäl luftväxling.

Totalt med material och hundburar kostade mig anläggningen mindre än 5 000 kronor exklusive arbete.