Varumärkesbyggande vagabonder

Nu är vi där igen. På nätet. Hur kommer det sig att jägare i dag är så sjukt upptagna av bekräftelse och potentiella intäkter. Ge mig en mössa så säljer jag min själ. Socialamediejägaren påminner mig om att varumärkesbyggandet är lika viktigt här som andra håll i samhället.

Hetsen på sociala medier att bygga varumärken börjar bli rätt tröttsam.

Var och varannan bild som publiceras på sociala medier presenterar jägaren tillsammans med jaktpryl. Ibland är inte ens jägaren med själv på bilden. Vad är det här för nåt? Kan någon där ute i cyberrymden ge mig en fullgod förklaring på detta beteende? Men lika väl som att en del ”professionella” jägare fungerar som levande julgranar med prislapparna hängdes på varje gren, gör ju en stor grupp jägare samma sak redan innan förfrågan från jaktbranschen kommer. Med förhoppningen att det ska ske.

Förstår inte

I jakten på profilering och bekräftelse inom jägarsverige räcker det med att skjuta ett djur och lägga diverse pinaler uppradade på villebrådet och vips är du en internetpersonlighet med ett starkt varumärke.

Ju mer jag ägnar dagarna i ända med att sitta på redaktion och stirra på skärmen desto mer frågande blir jag. Alltså, ju mer jag ”lär känna” dagens jägare via deras omsorgsfullt publicerade självbilder desto mindre förstår jag dem.

Förändringens tidevarv

På bara ett decennium har jakten genomgått en strukturomvandling utan dess like. Svenska Jägareförbundet har flertalet gånger tangerat frågan om urbaniseringens roll för jakten men en kanske ännu intressantare fråga är vilken självbild vi vill förmedla. Och då menar jag inte eventuellt blodiga bilder på en skjuten räv tillsammans med en nöjd skytt efter dagar av slit med lockpipan.

Företag poppar upp som pekar i en helt ny riktning. I dag är det nästan fult att vara medlem i ett jaktlag. I stället ska man kajka riket runt säsongen igenom och testa allt, likt en jaktlig vagabond. Varför vara del i ett traditionellt jaktlag, förvalta det vilt man har på marken, när man kan få en gottepåse innehållandes allt? Jo, för att kontinuitet är viktigt för förståelsen
Bristen på tålamod gäller tydligen inte bara när drevern inte kommer tillbaka på utsatt tid. Det gäller tydligen i högsta grad jägaren själv som inte har tålamod och intresse att ingå i ett lag och förkovra sig på en plats.

Alla vill till himlen

Nä, vi eftersträvar hög status som jägare av andra jägare. Bli lite kändisar (få lov att skriva professionell jägare på det digitala visitkortet), posera med så många viltslag som möjligt, kanske tjäna en slant, få gratis utrustning eller i varje fall få inbjudan till chokladfabriken som tack för våra hashtaggar.

Jag brukar se mig själv som hyggligt liberal, men när det kommer till jakt är jag en stolt bakåtsträvare, på gränsen till reaktionär. I alla fall privat.

AKTUELLT

Nya rekordsiffror för Jaktjournalen

Kungsbacka (JJ) Utvecklingen går framåt för Jaktjournalen som idag kan presentera rekordsiffror både för tidningen och hemsidan. – Jättekul att landets jägare uppskattar det vi gör, säger chefredaktör Holger Nilsson.

Jan-Erik och hunden drunknade

Kramfors (JJ) Det var Jan-Erik Söderström, Kramfors, och hans hund Rex, som i helgen hittades drunknade utanför Kramfors där de gått ned sig i en vak.

Annonser