Styr julharen i pass!

Ett skoterspår ger bra bärighet i lössnön. Det uppskattar även haren.När julen närmar sig ökar pressen på stövarjägaren. Att bärga en julhare är en hederssak. Ett bra mycket trevligare alternativ än det tämligen vanliga passandet längs vägarna är att trimma ett skogspass så att det blir extra effektivt. Text: Ulf Lindroth, Illustration: Hag-Hans Engstedt

Stövarjägaren av klassisk modell söker pass och skjuter haren i väglös skogsmark. En gång i tiden var det jaktens van­liga gång, men i stora delar av landet hör väglös skogsmark historien till. I dag skjuts en stor del av vinter­hararna på plogade vägar.

Även räven uppskattar ett skoterspår i lössnön. Tänk bara på att inte skida till passet längs ett spår där du hoppas att räven ska komma. Haren kanske inte använder nosen mycket, men det gör räven. Även räven uppskattar ett skoterspår i lössnön. Tänk bara på att inte skida till passet längs ett spår där du hoppas att räven ska komma. Haren kanske inte använder nosen mycket, men det gör räven.Svår att förutsäga
Vägar är ingen idealisk miljö för stö­­varen, särskilt inte om de trafike­ras. Dessutom är de en tråkig bakgrund till skottet mot julharen.
Vägens enda fördel är egentligen att den gör det lättare att säga var haren kommer att ha sin gång. Frågan är om det uppväger nackdelarna.
Den jägare som vill försöka hålla sig så långt som möjligt från vägar och trafik, men ändå ha ett säkert pass då julharen ska bärgas, kan låna ett knep från inbitna rävjägare. Det går nämligen inte bara att förutsäga var haren ska ha sin gång, det går att styra det.

Skydd mot hök
Det handlar om att skapa lättsprungna alternativ till de plogade vägbanorna. I praktiken är detta lika med skoterspår på strategiska platser.
Spåren ska dras i markavsnitt där hare trivs och gärna buktar. De blir mest effektiva om de dras förbi ett bra harpass. På väg dit ska de helst gå där det är naturligt för haren att springa, gärna i snårig och tät terräng där haren har skydd mot duvhöken.

Superpass
Gör en stjärna av spår genom att köra igenom passet två, tre gånger från olika håll. Dra ut skoterspåren några hundra meter innan du vänder och kommer in igen. Se till att de skär varandra i en liten öppning på lagom hagelhåll från ditt tilltänkta pass, du ska inte själv stå på spåret.
När spåren frusit till har du ska­pat lättsprungna stigar som haren gärna utnyttjar då snön ligger lös runtomkring. Du har därmed preparerat ett pass som är betydligt hetare än tidigare. Samtidigt har du antagligen skapat en bra väg för dig själv att följa in till jaktområdet. Nu är resten upp till stövaren.

AKTUELLT

Hur stoppas aktivister som saboterar vargjakt?

Västmanland (JJ) Aktivister stör vargjakten i Kölstareviret i Västmanland. – Det är märkligt att polisen inte agerar, säger Jägareförbundets Gunnar Glöersen i Jaktjournalens webbradio. Men polisen meddelar att utredning pågår.

Evalds företag ruinerades av Naturvårdsverket – nu stämmer han staten

Evald Hellgren bedrev en blomstrande näringsverksamhet i Örträsk i Västerbotten när Naturvårdsverket felaktigt drog in tillståndet för hans populära vildsvinsfälla Sinkabirum. Två år senare fick han rätt i kammarrätten, som konstaterade att Naturvårdsverket överhuvudtaget ”inte haft fog för sitt beslut” – men då hade hans firma ruinerats. Evald vände sig till Justitiekanslern för att få ersättning för sina förluster men fick avslag med motiveringen att Naturvårdsverkets fel inte varit tillräckligt ”uppenbart”. Nu stämmer Evald Hellgren staten med hjälp av Centrum för rättvisa.

Annonser