Sköt gulddov på Öknaskolan

Att vara elev på jaktlinjen vid Öknaskolan, Tystberga, har sina fördelar. Jakten håller mycket hög kvalité och nu på förmiddagen fällde Martin Mattsson sin första medaljdov på skolans marker.
Martin Mattson, Öknaskolan, fällde idag en dovhjort med guldtrofé.

Jakten vid Öknaskolan är erkänt mycket bra och grundar sig på en målmedveten avskjutning av samtliga viltstammar. I morse var elever vid Jakt- och viltvårdslinjen, årkurs 2, ute på dovhjortsjakt under ledning av Leif Carlström.

Målsättningen var att skjuta en medaljhjort, vilket också lyckades.

– Vi jagade på våra egna marker, strax söder om skolan. 36 handjur och 3 rådjur gick loss och tillslut fick Martin Mattsson, en stor flock dovhjortar i sitt pass, berättar Leif Carlström.

Martin gjorde inget misstag utan fällde också planenligt en dovhjort med guldtrofé.

– Jag har gjort en preliminär mätning av trofén och trots att jag medvetet hållit nere vikten ligger den nu på 182 poäng. Det är två poängs marginal till guld och det kommer att hålla även vid slutmätningen, förklarar Leif.

– Vi bedriver en så kallad naturlig förvaltning där vi enbart skjuter kalv och vuxna troféhjortar, avslutar Leif.

Den största dovhjorten som fällts vid Öknaskolan höll naturligtvis guld och mättes till 196 poäng.