Rasmus Boström besökte Överturingens skola

ÖVERTURINGEN(JJ). Självklart måste en av landets främsta björnjägare vara på plats när Överturingens skola anordnar björndag. Således fick eleverna i går besök av björnjägaren Rasmus Boström. Han möttes av förväntansfulla elever och autografblock.

Under eftermiddagen berättade Boström om sina erfarenheter av jakt, han visade även film och älgskallar.
– Vi försöker alltid få in fler människor i skolan eftersom den är så liten. När vi fick reda på att Rasmus skulle föreläsa på Folkets hus ikväll kontaktade vi arrangören SCA och kunde bjuda in Boström, berättar läraren Anna-Karin F-Gunnarsson för Sundsvalls Tidning.

Rasmus Boström från Älvdalen hade även med sig hundarna Helga och Bull. Dessutom visade han en spännande film från en björnjakt där kameran var fastsatt på en hund.

Den här skolan försöker vara mycket utomhus i undervisningen och man har jobbat med just björntemat under en längre tid. Bland annat har eleverna fått sammanställa en karta med björnobservationer och dessutom har eleverna arbetat med björnens år.
– Det är viktigt att lära sig om ett djur som finns i omgivningarna, förklarar Anna-Karin F-Gunnarsson.
Det här skriver Sundsvalls Tidning.