Kom i form till jakten!

Löpning är ett bra sätt att träna konditionen på inför höstens jakt.Känns benen tunga och avståndet till älgtornet som onödigt långt? Är vägpass ett alternativ som Du gärna väljer om Du har chansen? Avstår Du att genskjuta ett rävdrev? I fall Du gör det känns det som om Du håller på att hosta upp lungorna. Detta är några tecken på att det är dags att börja med seriös jaktträning.

Ripjaktspremiären i fjällen och en tuff kronhjortsjakt på norska västlandet förra hösten fick mig att inse att naturen inte tar hänsyn till vare sig jägarens ålder, kondition eller vikt.
När man envist strävar uppför i ett brant fjäll och det känns som om hjärtat skulle sprängas, då är konditionsträning ett intressant ämne.
Låter det allvarligt? Sanningen är naturligtvis den att man lyckas mycket bättre som jägare om man sköter sin konditionsträning. Detta oavsett om man ska göra kraftansträngningar i fjällen, eller under älgjakten.

 Program
Långa och aktiva jaktdagar kräver helt enkelt att jägaren är i form för att kunna njuta av tillvaron. Det kan vara enkelt att trappa ned på ambitionsnivån när man blir äldre. Men handen på hjärtat, är det verkligen det man vill? Svaret är oftast nej.
Visst vill man skjuta guldtjuren som går undan för hunden och visst vill man klättra högt i fjällsluttningen för att skjuta höstens skrattande ripor. Livsbetingelserna i det moderna samhället innebär dock stora risker för jägaren. Många har stillasittande arbeten och då är enda chansen att satsa på ett rimligt träningsprogram för att kunna fortsätta att jaga som tidigare.

Åretrunt träning

Det är länge sedan det gick att jaga sig i form under hösten. Kondition är en färskvara som måste underhållas hela året för att man ska lyckas. Tänk bara på hur ambitiöst en del jägare tränar sina hundar. Att cykla ett par veckor före jaktpremiären med jakthunden ger på sin höjd problem med tassarna. Intensivträning ett par veckor före jakten kan i värsta fall innebära att en 50-åring skadar sig allvarligt och tvingas avstå årets jakt.
Erfarna jägare och hundkarlar vet hur viktigt det är att träna hunden regelbundet och under lång tid. Samma sak gäller naturligtvis för oss jägare.
Vad är då kondition? Enkelt beskrivet är det ett mått på Din kropps förmåga att ta upp och utnyttja syre i Dina arbetande muskler. Ju mer syre kroppen kan ta upp per kilo, desto bättre kondition. I sporter eller aktiviteter där man ska förflytta sin egen kropp är syreupptagningsförmågan per kilo mycket viktig. Hur går man då till väga för att bättra på konditionen? Ett sätt kan vara en amerikansk metod som Bob Robb lanserat i en artikel i Outdoor Life. Här får Du ett par korta tips om hur man kan förbereda sig inför kommande jaktsäsong.

Första steget:
Ett första steg i träningen kan vara att göra ett besök hos läkaren. Har Du inte tränat på länge och är över 40 år är en kontroll av hjärtat viktig innan Du börjar träna. När Du får klartecken är det bara att sätta igång.

Andra steget:

För att förbättra konditionen är det viktigt att träna med en intensitet som går från lätt ansträngande till mycket ansträngande. Ta reda på din maxpuls. Enklast kan man göra det genom att för män dra halva sin ålder från 205. Kvinnor drar bort hela sin ålder från 220. För en 50-åring innebär det 205-25=180. För att nå en bra effekt på träning bör man anstränga sig minst 80 procent av sin maxpuls under 20 minuter fyra gånger i veckan. 50-åringen hamnar då på 180-20% =144 pulsslag. Här kan man peka på vikten av att det är den miniminivå träningen ska bedrivas på för att ge effekt på konditionen. Inom rimliga gränser förbättras resultaten naturligtvis om man tränar längre tid och med hårdare belastning. Bästa sättet att träna är att skaffa sig en pulsklocka och träna mot den.
Med pulsklockan som sparringpartner vet Du exakt om Du ska öka tempot, eller slå av på takten. De modernaste pulsklockorna visar efter träningspasset hur lång tid Du tränat och med vilken snittpuls Du genomfört träningspasset. Om Din kondition är i botten, eller om du varit skadad kan du börja med att ligga på 50 procent av din maxpuls. Den träningen ger inte någon stor konditionsförbättring, men förebygger livsstilssjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck.

Tredje steget:

Nu gäller det att välja en lämplig träningsmetod. Bäst är om man hittar en träningsform som får både hjärtat att pumpa tillräckligt mycket och som dessutom är så rolig att man orkar fortsätta. Exempel på bra träningsmetoder är löpning, simning, hopprep, inlines, cykling och skidåkning. Även spinning på motionscykel, som blivit populärt på träningsinstitut, är en utmärkt metod för att komma i form.
Naturligtvis kan man i vardagen satsa på att förbättra sin kondition. Gå i trappor istället för att ta hiss och att cykla eller gå till jobbet kan vara en mycket effektiv metod att träna. Om man aktivt försöker förändra sina invanda beteenden kommer resultatet av träningen ofta ganska snabbt.

Fjärde steget:

Det gäller även att förbättra styrkan och smidigheten. Armhävningar och situps kan man göra hemma på kammaren. Om man tränar på ett gym ska man koncentrera sig på kroppens stora muskler som benen, armarna, ryggen, bröstkorgen och magen. Glöm inte att stretcha före och efter övningarna. Kom dock ihåg att hjärtat är den viktigaste muskeln och den måste tränas med rejäl belastning som beskrivits ovan för att man ska få ett bra resultat.

Femte steget:

Börja nu! För varje dag som går närmar sig jaktpremiären. Om Du tränar tre månader före jakten förbättrar Du Din kondition rejält. Sex månader är än bättre.

JaktträningPå sensommaren är det dags för praktisk jakträning.

Allt eftersom jakten närmar sig kan det vara en god idé att börja träna mer praktiskt för jakten. På samma sätt som man ställer sig på skjutbanan och tränar hagel- och kulskytte kan det vara en god idé att lasta 10 kilo i jaktryggsäcken och ge sig ut på en skogstur med hunden. Se till att Du inte bara vandrar fram på slät mark. Klättra i berg och testa med allt mer vikt i ryggsäcken.
För dem som ger sig ut i fjällen för att jaga ripa är det inte ovanligt att man lastar närmare 30 kilo på ryggen för en veckas jakt. I början av augusti bör man åtminstone testat ett par vandringar med den vikten i ryggsäcken för att vara säker på att man klarar strapatserna.

Proffs

Oavsett hur man går till väga för att förbättra sin kondition är det ett faktum att jägare som är i god kondition har mer energi, är mer alerta och kan koncentrera sig bättre under jakten. Dessutom har de bättre sömn och kan samla krafter bättre än en otränad jägare.
Det finns mycket professionell träningshjälp att hämta på landets gym och träningshallar. Där finns oftast professionella tränare som kan hjälpa Dig med ett personligt program och kunskaper som gör att Du kan behålla motivationen och nå Ditt mål.
Tänk vilken upplevelse att utan problem jaga hela dagar med krafter och gott humör i behåll när kvällen kommer. För att inte tala om hur imponerade Dina jaktkompisar skulle bli av förvandlingen!

Text och foto: ROGER C ÅSTRÖM
Jaktjournalen Maj 2004

AKTUELLT

Rackstadvarg fälld

Arvika (JJ) Flera hundar har attackerats av varg i Rackstadreviret, Värmland. I går sköts därför en varg i området eftersom länsstyrelsen beslutat om skyddsjakt på grund av incidenterna.

Ny fästingart funnen i Sverige

Kungsbacka (JJ) Varmare klimat för med sig nya arter norrut. Den brokiga hundfästingen har hittats både i Danmark och Sverige. Arten återfinns vanligen längre söderut i Europa.

Annonser