5 tips för dig som ska jaga älg!

Kungsbacka (JJ) På måndag ställer tusentals jägare i södra Sverige väckarklockan lite extra tidigt. Det är nämligen dags för älgjaktspremiär. Riksjaktsvårdskonsulentens tips gör premiären extra bra.

Arkivfoto: Per Jonson

Daniel Ligné, riksjaktsvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet ser precis som många andra sydsvenska jägare fram emot måndagens premiär, även om han tjuvstartade älgjakten redan i september i Norrland. För att jakten ska bli extra lyckad har Daniel fem tips till er som ska ut och jaga.

1. Tänk säkerhet

Se till att alla vet vad som gäller och sitter där de ska och inte lämnar pass. Jag får varje år hantera incidenter och olyckor under älgjakten och de beror nästan alltid på att folk är där de inte ska vara eller att man fuskat med kulfånget.

2. Dela med dig av din upplevelse

Ös ut bilder och filmer på vår fantastiska älgjakt! Men, tänk på att när du lagt ut dem får du inte vara med att försvara och förklara dem – de kan ta vägen var som helst i cyberspace. Det vi jägare tar för givet är inte alltid självklart i allmänhetens ögon. Se till att vi sprider en schysst bild av jakten.

3. Använd ny teknik med förnuft

Moderna hundpejlar ger fantastiska möjligheter att förhindra hunden från att komma ut på vägar eller försvinna i vargmarker. Men, vi lockas ibland att använda tekniken för att genskjuta eller snabbt komma in på gångståndet. När vi vrider på nyckeln i bilen är jakten avslutad för den såten?

4. Öva skyttet

Skjut några extra övningsskott nu i helgen. Varför inte en tävling inom jaktlaget? Vi vet att de som skjutit mer än 50 övningsskott senaste året (oavsett med vilket vapen) skadeskjuter mycket mindre. Så damma av luftgeväret och utmana jaktkamraterna.

5. Bjud på älgkött

Bjud grannarna, arbetskamraterna eller ungarnas lärare på en bit älgkött. Vi vet att har man ätit viltkött senaste året så är man till nästan 100 procent positivt inställd till jakt. Dra ditt strå till stacken och bidra till att vi får fortsätta jaga i världens mest jaktpositiva land. Gillar svenskarna jakt kommer vi att få fortsätta jaga på det sätt vi vill – med frihet under ansvar.

Så ska Sverige spöa Norge i första NM för ledhundar

Nora (JJ) I månadsskiftet augusti-september avgörs det första nordiska mästerskapet för ledhundar. – Taktiken är träning och åter träning, säger norabon Tomas Lager, som leder det svenska landslaget i tävlingarna, i Jaktjournalens webbradio.

Projekt vill lyfta viltköttet

Töreboda (JJ) Det nystartade projektet ”Rätt vilt till rätt kund” vill främja en så kort viltvarukedja från skog till matbord som möjligt. Med information och utbildning vill projektledare Per Åke Jern lyfta fram viltköttet som en råvara som kan erbjudas på både privata och offentliga menyer.

Debatt: Allt mindre trovärdigt att varg inte planterats ut

De norska akademikerna Øyvind Øverli och Torstein Steine finner det allt mindre trovärdigt att planerna på utplantering av varg i Sverige aldrig genomförts. Det skriver Øverli och Steine i den här debattartikeln, som först publicerades av norska sajten Forskning.no